BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Arbeidsmarkt

Reisbranche en industrie in rij voor werktijdverkorting

  • BNR Webredactie
donderdag 12 maart 2020, 10:04 Update: donderdag 12 maart 2020, 13:50

Door de uitbraak van het nieuwe coronavirus is het voor bedrijven mogelijk om werktijdverkorting aan te vragen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. 1.700 bedrijven hebben daar tot nu toe gebruik van gemaakt. Werkgevers hoeven dan minder uren voor werknemers te vergoeden, terwijl het lagere loon wordt aangevuld met een uitkering.

Den Haag Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Den Haag Ministerie van Sociale Zaken en WerkgelegenheidANP XTRA Lex van Lieshout

Volgens Sector Econoom Sonny Duijn bij ABN Amro, die de cijfers opvroeg bij het ministerie, is het aantal bedrijven dat werktijdverkorting aanvroeg 'enorm opgelopen'. Inmiddels staat de teller op 1.700. 'Veel bedrijven claimen tijdelijk twintig procent minder werk te hebben als gevolg van de coronacrisis', zegt Duijn. Wat dit de staat gaat kosten is onduidelijk, dat hangt volgens Duijn sterk af van de omvang van de betrokken bedrijven. Ondernemers die denken in aanmerking te komen voor de regeling moeten dat goed kunnen onderbouwen, zegt Duijn

Wat is werktijdverkorting?

Omdat de coronacrisis – net als een brand of een overstroming – niet onder de reguliere ondernemingsrisico’s valt, biedt het aanleiding om met succes onder de regeling te vallen. De overheid biedt met de werktijdverkorting de helpende hand aan ondernemers die te maken hebben met acuut omzetverlies als gevolg van de coronacrisis. Met de regeling kunnen zij direct hun kosten drukken, zonder de werknemers tekort te doen. De regeling wordt momenteel veel vaker aangevraagd dan normaal.

Het sterk oplopende aantal bedrijven dat deze regeling aanvraagt, loopt parallel met het verloop van de coronacrisis. De uitbraak in startpunt China zorgt nog altijd voor aanbodverstoringen. Het Aziatische land draait nu op 70 tot 80 procent van de capaciteit. Zolang dit geen 100 procent is, blijft de ‘werkplaats van de wereld’ nog haperen en blijven later in te halen achterstanden oplopen. Een grote groep binnen de aanvragers van de werktijdverkorting zijn dan ook industriële bedrijven die onderdelen nodig hebben uit het buitenland. Als de toelevering aanhoudend voor dergelijke bedrijven zou stokken, kunnen zij hun producten op een gegeven moment meer niet afwerken en lopen ze omzet mis, terwijl de kosten doorlopen.

Een toestel van Corendon bij Schiphol.
Een toestel van Corendon bij Schiphol.ANP / Remko de Waal

Zware impact van coronavirus

De coronacrisis heeft zich inmiddels verspreid en verdiept. Door een oplopend aantal besmettingen in andere landen bestaat het risico op een breuk in het vertrouwen bij ondernemers en consumenten wereldwijd, ook in Europa. Dit leidt er bijvoorbeeld toe dat evenementen worden uitgesteld of afgelast. Ook stellen consumenten hun vakanties uit, zowel naar landen met een hoog risico als, in minder mate, naar andere gebieden. Dit betekent dat de reisbranche minder omzet maakt dan voorzien, terwijl reisondernemers wel hun personeel moeten doorbetalen. Een logisch gevolg is dat ook de reisbranche sterk vertegenwoordigd is onder de aanvragers van werktijdverkorting.

1.700 bedrijven

Inmiddels wordt de regeling ingezet voor ruim 4100 werknemers van diverse bedrijven. Deze bedrijven kunnen in ieder geval 6 weken van de regeling gebruikmaken, met een optie tot verlenging naar 24 weken. De aantallen zullen de komende tijd naar verwachting snel toenemen, aangezien een groot aantal bedrijven nog in afwachting is van het oordeel van de overheid.

Ook voor een wat langere termijn wordt verwacht dat de bedrijven zich voor werktijdverkorting tot de overheid blijven wenden. Daarbij zullen meer bedrijven uit andere sectoren dan de reisbranche en de industrie een aanvraag doen, zoals uit de logistiek. Zo gaf expediteur Van Donge en De Roo in de media aan een verkorting te hebben aangevraagd. 'Een paar weken terug was de handel ongeveer 60 procent minder dan normaal', stelt Dennis De Roo van het bedrijf tegenover RTV Rijnmond. 'Wat we nu zien is dat het werk weliswaar iets toeneemt, maar dat de export nog steeds 30 procent minder is en de import 40 procent. Op termijn gaan we het zeker voelen. Er zullen meer bedrijven zijn die dit de komende tijd gaan aanvragen, en door het veranderde karakter van de gevolgen van de coronacrisis zal dit over diverse branches zijn.

CoronavirusFaillissementOndernemen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Kabinetsbesluit kost duizenden banen KLM'

Liveblog | Kabinet plant ingang avondklok aanstaande zaterdag

Avondklok, één bezoeker, vliegverkeer aan banden

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Het coronabeleid schopt de manier van denken in de war

Dit moet je echt weten voor de volgende stap in je loopbaan

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

BREEKT: 'Trump was misschien een rare vogel, maar helemaal niet zo’n slechte president'

Ook raketten moeten worden getest alvorens te vliegen

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play