Luister terug | BNR Zakendoen | Piet Fortuin, CNV Vakcentrale, over loonoffers en vakantiegeld
Dat in deze crisistijden niet alle arbeidsvoorwaarden in beton gegoten zijn accepteert Fortuin, al is zijn inzet om vakantiegeld en de pensioenopbouw van mensen zoveel mogelijk in stand te houden. 'Over een aantal dingen willen we best nadenken, maar tot mijn verbijstering stond een dag na de constructieve gesprekken op de site van KHN dat ze niet meer met vakbonden willen praten omdat er geen stappen te zetten zijn.'
Beluister ook | KLM-topman Pieter Elbers: Met 1,5 meter tussen passagiers kun je niet meer vliegen

De gesprekken verkeerden nog in een oriënterende fase en in andere sectoren wordt wel degelijk constructief onderhandeld over werkbare arbeidsvoorwaarden in crisistijd. Fortuin is graag bereid om de onderhandelingen met de horeca te hervatten, maar dan moet het initiatief van KHN komen. 'Wijn zijn van constructief overleg; de deur staat altijd open en de telefoon staat altijd aan. Maar vindt u het gek dat ik na zo'n actie zeg: op deze manier doe je dat niet.'
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Duurzaamheidsagenda
Zaken als de duurzaamheidsagenda en de kwetsbare positie van flexmedewerkers en zzp'ers verdwijnen onvermijdelijk even naar de achtergrond, zegt Fortuin. Op dit moment zijn die zaken ondergeschikt aan het overeind houden van bedrijven en werkgelegenheid. 'Dat neemt niet weg dat je in een derde en vierde fase moet nadenken over hoe je op de langere termijn zaken als de arbeidsmarkt en duurzaamheid aanpakt. Maar dat moet je niet doen als het huis in brand staat.'
Luister terug | Lobbypanel | Voorwaarden aan staatssteun
KLM-steun
Dat geldt ook voor een bedrijf als KLM, meent Fortuin. In lijn met zijn collega Reinier Castelein van De Unie vindt hij dat de onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden 'ten principale' bij de sociale partners liggen. Daarbij staat één ding voorop: de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. 'Wij hebben daarover als FNV en CNV een brief bij de Kamer neergelegd. Jammer genoeg wilde de Unie die niet mede ondertekenen. Het nieuwe KLM gaat er echt anders uitzien.'