Dat de consumentenuitgaven in april met 17 procent daalden is wel echt ongekend, zegt Van Mulligen. 'Dat is heel bijzonder te noemen. In maart was de daling met 6,5 procent al de grootste daling die we ooit gezien hadden. Deze krimp is bijna drie keer zo groot, ik weet bijna niet wat ik moet zeggen. Dit is wel echt ongekend, al is het niet verrassend als je kijkt waar die krimp zit - vooral uitgaven aan diensten: kapperszaken, restaurants, sportscholen en evenementen.'
Beluister ook | Oval: 750 miljoen euro voor omscholing werklozen
We zullen ons moeten vastklampen aan de verwachting dat het consumentenvertrouwen niet nog verder wegzakt, zegt Van Mulligen. 'Het vertrouwen krabbelt een klein beetje op. Mensen zijn toch iets minder somber over hun eigen financiële situatie. Dat is doorgaans een belangrijke indicatie voor wat mensen daadwerkelijk gaan uitgeven. Het is nog wel heel erg negatief, maar laten we het maar als een opsteker ervaren dat het niet nog verder is gezakt.'
Beluister ook | CBS: Werkloosheid stijgt minder hard
