Arbeidsmarkt19 apr '21 06:20

Groot deel mkb wil blijven thuiswerken

Auteur: BNR Webredactie

Meer dan een derde van de ondernemers zegt te gaan besparen op kantoor- en bedrijfsruimte. Thuiswerken en digitaal vergaderen zal een blijvend onderdeel worden van de maatschappij na corona, met het gevolg dat er minder kantoorruimte nodig is. Dat blijkt uit de maandelijkse bedrijvenmonitor van Interpolis, die vandaag voor het eerst wordt gepubliceerd.

Vooral bij het groot-mkb is deze verandering zichtbaar: meer dan 40 procent verwacht in te krimpen in het gebruik van kantoor- en bedrijfsruimte. De daling in het gebruik van kantoor- en bedrijfsruimte is het gevolg van een blijvende inzet van thuiswerken. René Voets, directeur bedrijven van Interpolis, ziet een brede transformatie in het mkb-landschap: 'Bedrijven zijn verrast door de hoeveelheid werk dat online kan worden uitgevoerd.

Luister terug | AFM waarschuwt voor alternatieve leningen

Ook worden sommige onderdelen, zoals vergaderen, veel efficiënter door dit vanuit huis te doen. We zien dat mkb'ers voornemens zijn om dit ook na de coronacrisis te blijven stimuleren. Daar investeren ze ook in, bijvoorbeeld door goede thuiswerkplekken te realiseren.'

Investeren

Bijna 60 procent van het groot-mkb zegt thuiswerken te zullen blijven stimuleren. TNO meldde eerder al aan BNR dat 25 procent van de thuiswerkers dit na de coronacrisis sowieso wil blijven doen. De faciliteiten voor thuiswerkers zullen hier ook op worden afgesteld: ruim 40 procent van het groot-mkb verwacht te gaan investeren in de thuiswerkplek van het personeel.

Jeroen Lokerse, directeur Nederland van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield, denkt dat het mkb te veel naar de korte termijn kijkt. 'Bedrijven kunnen er later achter komen dat een werkplek of een locatie de belangrijkste succesfactor is die je als bedrijf hebt. Het gaat er uiteindelijk om dat het talent van het bedrijf het best tot zijn recht komt. We denken kennelijk nu dat dat thuis is, maar op de lange termijn zijn mensen sociale wezens en willen ze weer bij elkaar zitten. Dat zien wij ook terug in alle onderzoeken.'

Kantoor als ontwikkelingsplaats

Lokerse wijst daarbij op de functie die het kantoor heeft als ontwikkelingsplaats voor nieuw talent. 'De wisselwerking tussen ervaring en talent moet er ook zijn, zodat de jonge mensen kunnen leren en groeien. Ook moet je de bedrijfscultuur een beetje leren kennen. Dat kan alleen op kantoor. Werken leer je op je werk.'

De bedrijvenmonitor, uitgevoerd door Ipsos, is een nieuw initiatief van Interpolis om maandelijks het ondernemersklimaat in Nederland te meten. Hiervoor worden elke maand in totaal 500 zzp’ers en mkb’ers uitgenodigd. Ook onderwerpen als werkdruk van personeel en investeringsbeleid komen hierbij aan bod.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen