Economie19 apr '22 15:20Aangepast op 19 apr '22 16:05

Reisbranche kreeg klappen door oorlog Oekraïne, maar nu is er een 'massieve reisintentie'

Auteur: BNR Webredactie

De reisbranche kreeg harde klappen door de coronacrisis. Door overheidshulp bleef een groot deel van de sector overeind. Maar hoe gaat het nu de hulp wegvalt en de oorlog in Oekraïne er bovenop komt? 'De wereld was vijf dagen open en toen brak de oorlog uit', vertelt voorzitter Frank Oostdam van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen in BNR Zakendoen.

Podcast | Frank Oostdam over de reisbranche in en na de coronacrisis

'Na de Russische inval in Oekraïne liepen de boekingen terug. Maar na twee weken verrassend genoeg niet meer', zegt Oostdam.

Sindsdien merkt de voorzitter juist 'een massieve reisintentie bij de Nederlander'. 'Mensen willen echt weer reizen. Daar zijn we na twee jaar ellende hartstikke blij mee. Ik denk dat we nu voor een groot deel van onze sector het niveau van 2019 gaan bereiken', zegt Oostdam.

(Unsplash)

De omzet van Nederlandse reisbedrijven kelderde in 2020 met 85 procent en was vorig jaar nog altijd 50 procent lager dan in 2019, berekende het ANVR. Toch valt de schade volgens Oostdam enigszins mee. 'Door overheidssteun zijn er gelukkig relatief weinig faillissementen geweest. Maar we hebben wel een derde van onze mensen moeten laten gaan. En er is een grote schuldenlast.'

Lees ook | Duizenden gedupeerden wachten nog steeds op geld van geannuleerde vlucht

D-reizen

Een voorbeeld daarvan is het faillissement van D-reizen. 'Een ongelooflijke klap. Heel veel mensen stonden op straat. Maar het was ook een klap voor de sector zelf.'

Oostdam legt uit dat veel bedrijven een hoog bedrag hebben uitstaan bij D-reizen. 'Dat geld proberen ze nu op de één of andere manier terug te halen. Er staat iets van 24 miljoen uit aan bedragen die reisorganisaties hebben voorgeschoten aan D-reizen. Maar D-reizen is failliet, dus ik weet niet waar dat geld vandaan moet komen.'

Desalniettemin heeft de reisbranche ook lessen geleerd uit de coronacrisis, zoals flexibilisering. 'Optimale flexibiliteit is voor de klant steeds belangrijker geworden. Een klant wil een reis altijd kunnen omboeken, bijvoorbeeld als er een pandemie uitbreekt. Je moet klanten comfort geven', aldus Oostdam.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen