Arbeidsmarkt31 mei '22 12:55

'Dick Benschop staat met de rug tegen de muur'

Auteur: BNR Webredactie

Het is D-day voor Schiphol en topman Dick Benschop. De luchthaven moet vandaag met toezeggingen komen over betere arbeidsvoorwaarden van haar personeel, wil het stakingen van de vakbonden voorkomen. Daarnaast wordt Benschop op het matje geroepen bij de Tweede Kamer, waar hij uitleg moet gaan geven over de chaos op Schiphol.

Luchtvaartjournalist Doron Sajet voor NH Nieuws merkt op dat vakbond FNV hoge eisen stelt. 'Wat ik vooral merk is dat FNV hoog inzet, voor het ultimatum van 1 juni. Ze staan er harder in dan CNV.' FNV is dan ook de vakbond die dreigt met stakingen. 'Ze hebben al ja gezegd op stakingen. Ik ben heel benieuwd hoe Benschop en de beveiligingsbedrijven daarop gaan reageren, want ze staan met hun rug tegen de muur op dit moment.'

Schiphol-CEO Dick Benschop.
Schiphol-CEO Dick Benschop. (ANP)

De afgelopen tijd zijn er zeer lange rijen met wachtende passagiers ontstaan op de luchthaven, vanwege een tekort aan beveiligers en bagagepersoneel. Al bleef het niet alleen bij wachtende reizigers. Voor sommigen duurde het wachten zo lang dat ze tot agressie overgingen richting onder meer het beveiligingspersoneel.

Lees ook | Kamer waarschijnlijk akkoord met aankoop extra aandelen AF-KLM

Stakingen dreigen

FNV liet eerder al weten de chaos zat te zijn en voor 1 juni een verbeterd cao af te willen sluiten met Schiphol. Gebeurt dat niet, dan volgen er nieuwe stakingen.

Belangrijkste punt voor de vakbonden is een hoger loon voor het personeel op Schiphol. 'Ze willen meer personeel, dus is een beter salaris nodig, vinden ze. Minimaal 14 euro per uur is de eis. Maar er wordt ook gegooid met toeslagen. Zo moet er 200 euro bruto per week komen voor de mei-weken en de zomervakantie, met terugwerkende kracht. Daarnaast moet er een 'Schiphol-toeslag' komen, gratis parkeren voor personeel en recht op vakantie in de zomer.'

Lees ook | CNV: goede hoop op akkoord met Schiphol over werkdruk

Tweede Kamer

Sajet verwacht dan ook dat er snel een akkoord zal liggen. 'Ik verwacht dat er morgen wel iets ligt, waarvan onze oren ook wel staan te klapperen. Benschop zweet echt wel peentjes, net zoals de reizigers zenuwachtig zijn voor de lange rijen.'

Voor Dick Benschop wordt het sowieso een zware dag. Hij wordt ook nog eens op het matje geroepen in de Tweede Kamer, waar hij tekst en uitleg moet gaan geven over alle chaos op zijn luchthaven. Daar krijgt hij het niet makkelijk, denkt Sajet. 'Joost van Doesburg, de campagneleider van FNV Schiphol, komt ook. Dan krijgt hij de Tweede Kamer en FNV die in zijn oren staan te blaffen.'

Onacceptabel

Benschop is uitgenodigd door de VVD en de PvdA. 'We hebben Dick Benschop en Joost van Doesburg uitgenodigd omdat we de chaos op Schiphol niet meer acceptabel vinden. We willen ze stevig bevragen over de lage salarissen en onveilige werkomstandigheden. Ik denk dat het goed is dat wij als Kamer een gesprek voeren en ze aanspreken. Woensdag hebben we ook een luchtvaartdebat in de Kamer, en ik vind het heel belangrijk om voor die tijd met Benschop en de vakbonden te spreken', zegt PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop.

De Hoop denkt dat de problemen op Schiphol zijn ontstaan ‘door het constant inzetten op groei'. ‘Dat gaat al tijden ten koste van het personeel dat er werkt. De lonen liggen te laag. Het is mooi dat Schiphol dat inziet. Maar dingen moeten anders. De lonen moeten echt omhoog, er zijn veel te veel flexibele contracten.’

Bagagebedrijven

Tekenend vindt het PvdA-Kamerlid de acht verschillende bagageafhandelbedrijven die stevig met elkaar concurreren. ‘We kunnen allemaal wel willen vliegen, maar uiteindelijk worden de mensen die het faciliteren niet goed beloond. Voor het bagageafhandelsysteem moet een nieuw model komen. Wat mij betreft neemt Schiphol die mensen zelf in dienst. Zo weet je zeker dat ze goed betaald worden.'

De Kamer heeft daar geen invloed op, beaamt De Hoop, maar omdat Nederland gedeeld aandeelhouder is van KLM, heeft de Kamer volgens hem enigszins inspraak op de koers van de luchtvaart. 'We hebben als Kamer de verantwoordelijkheid om de vinger aan de pols te houden. En ik vind dat de minister hier ook een stevige rol in zou moeten hebben (...). We willen niet dat dit over een jaar, of het jaar daarna, weer gebeurt. Dus er moet echt een heel ander economisch systeem ontstaan op Schiphol.'

Lees ook | FNV dreigt met acties op Schiphol vanwege chaos

Actieplan

Met een actieplan, dat vorige week werd aangekondigd, hoopt de luchthaven de zomer enigszins goed door te komen. In dat actieplan is onder andere bekendgemaakt dat er meer beveiligers geworven worden en dat de arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker gemaakt worden. Daarnaast moet de doorstroming van reizigers in de terminal verbeteren. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om coaches die mensen sneller door de beveiliging helpen en om verbeterde informatievoorziening. Ook moeten er afspraken gemaakt worden met luchtvaartmaatschappijen over vermindering en het verplaatsen van vluchten.

Gerelateerde artikelen