Arbeidsmarkt1 jun '22 07:21Aangepast op 1 jun '22 13:41

Akkoord Schiphol en vakbonden op tafel, maar wachtrijen verdwijnen niet zomaar

Auteur: Bram van Eijndhoven

Er is een akkoord op hoofdlijnen over de werkomstandigheden en lonen op Schiphol. Daarmee zijn stakingen voorlopig afgewend, aldus FNV-onderhandelaar Joost van Doesburg. De details van het plan worden later vandaag gepresenteerd.

'Ik weet zeker dat het gisteren enorm heeft geknetterd', zegt luchtvaartverslaggever Doron Sajet van NH Nieuws. 'Deze uitgestelde meivakantie die inmiddels al zes weken duurt, en die zo meteen overloopt in de zomervakantie, is de aanleiding geweest voor waar de vakbonden al jaren achteraan zitten: betere werkomstandigheden en beter loon. Eigenlijk zijn wij reizigers ingezet om een heel nieuw akkoord te sluiten.'

Lees ook | 'Dick Benschop staat met de rug tegen de muur'

Volgens politiek verslaggever Leendert Beekman waren er vorig jaar ook al tekorten op Schiphol, maar moest het eerst écht misgaan voordat er enige actie werd ondernomen. 'Het personeel klaagt al tijden over de arbeidsomstandigheden en de beloningen, daar is niets mee gebeurd. Totdat er lange rijen bij Schiphol kwamen, maatschappelijke verontwaardiging ontstond, en nu ineens ligt er een akkoord waarbij er dik vier euro bijkomt en kan het ineens allemaal. Dat is erg wrang voor de mensen die al lang laten weten dat de arbeidsomstandigheden niet goed zijn.'

Menselijke maat

Volgens Schipholbaas Dick Benschop heeft de luchthaven zich te veel op groei gericht en wordt het tijd om de menselijke maat weer een beetje in beeld te krijgen. Dat moet verankerd worden in dit akkoord. 'De problemen op Schiphol zijn niet over nacht ontstaan', zegt Beekman. 'Schiphol heeft jarenlang gestuurd op groei en moest een hub-functie krijgen, de belangrijkste in Europa. Naar de arbeidsomstandigheden en de lonen is jarenlang niet gekeken.'

Pas aan het begin van de coronacrisis ging het mis. 'Een hoop personeel op Schiphol kregen maar net boven het minimumloon, zat in de zogeheten 'flexibele schil', en is toen weggestuurd van de luchthaven', aldus Beekman. Zij zijn erachter gekomen dat je bij de Albert Heijn vier euro per uur meer verdient door in een busje rond te rijden, en dan hoef je niet in de kerosinelucht te staan. Waarschijnlijk wordt het zo'n vier euro die ze er nu bij gaan krijgen, maar daarmee zijn de problemen met het personeel op Schiphol niet ineens opgelost.'

Werven

Om aan genoeg medewerkers te komen, zal Schiphol volgens Sajet flink moeten gaan werven. 'Eerst maar eens een banenmarkt organiseren op Schiphol, dat hebben ze een maand of twee geleden ook gedaan. Dat is natuurlijk nooit genoeg om voldoende personeel te werven om deze zomer aan te kunnen, maar het is een begin.'

Lees ook | Reisbranche groeit hard, maar is coronaklap nog niet te boven

In het akkoord worden verbeteringen doorgevoerd om het werk op de luchthaven aantrekkelijker te maken. 'In ieder geval meer loon', aldus Sajet. 'Het is nog onduidelijk of ze naar de 14 euro gaan, maar de details daarover moeten nog bekend worden gemaakt. De bonden zetten daarnaast ook in op bonussen, en die gaan er komen. FNV wil iedere week een bonus van 200 euro bruto voor iedere medewerker die deze meivakantie en zomervakantie werkt. Volgens mij hebben ze dat binnen weten te slepen. Ook met gratis parkeren zijn ze nog bezig, ik ben benieuwd of dat er ook in zit.'

Wachtrijen

Dat er nu een akkoord op tafel ligt, betekent volgens Sajet nog niet dat de wachtrijen op Schiphol snel verdwenen zullen zijn. 'Een blik beveiligers open je niet zomaar. Die moeten gevonden worden, opgeleid en doorgelicht door de AIVD. Dat duurt natuurlijk even, en het zijn niet alleen beveiligers. Het akkoord ligt er voor heel veel groepen personeel. Mensen die in de bagagekelders werken, schoonmakers en chauffeurs heb je niet zomaar binnen. Het betekent dat we even door de zure appel heen moeten bijten als reizigers op Schiphol.

Lees ook | 'CAO-afspraken KLM voldoen niet aan voorwaarden'

Later vandaag zal duidelijk worden wanneer het akkoord in zal gaan. 'Maar ik kan me voorstellen dat dat niet een streefdatum van 1 augustus of 1 september wordt. En het is geen cao, het is een akkoord. Het moet volgens mij per direct ingaan, want het water staat ze aan de lippen. Ik verwacht dat medewerkers die nu op Schiphol werken en de mensen die twijfelen of ze dat gaan doen degenen zijn die ervan gaan profiteren.'

Gerelateerde artikelen