Arbeidsmarkt24 aug '22 09:35Aangepast op 24 aug '22 13:25

NS en vakbonden komen er niet uit, mogelijk meer stakingen op komst

Auteur: Rosanne Peters

Het NS-personeel begint vandaag aan een reeks estafettestakingen door het hele land die beginnen in het noorden van het land. NS krijgt vacatures niet ingevuld, treinen vallen vaker uit en de sociale veiligheid staat ernstig onder druk, vindt het personeel. De onderhandelingen lopen tot dusver uit op niets.

Ruben van Arkel, arbeidsrechtenadvocaat bij Sparkel advocatuur & mediation, legt uit dat het voornamelijk gaat om de automatische prijscompensatie die de vakbonden verlangen, zodat de inflatie middels de cao wordt goedgemaakt. Voor de NS is dit onbespreekbaar en heeft een cao aangeboden met een looptijd van 3 jaar met 3,2 procent loonsverhoging per jaar. Daarnaast biedt NS een cao aan voor één jaar met een loonsverhoging van 4,5 procent. 'De bonden vinden het veel te weinig.'

Lees ook | Eerste stakingsdag NS, vrijwel geen treinen in Noord-Nederland

Geannuleerde ritten op station Zwolle tijdens een estafettestaking van 24 uur door het personeel van de Nederlandse Spoorwegen.
Geannuleerde ritten op station Zwolle tijdens een estafettestaking van 24 uur door het personeel van de Nederlandse Spoorwegen. (ANP/Emiel Muijderman)

Haalbaarheid

Van Arkel denkt dat de vakbonden te hoog hebben ingezet. 'NS zegt dat wat de vakbonden vragen, neerkomt op zo'n 20 procent loonsverhoging. Als je kijkt naar de cao's die de afgelopen tijd zijn afgesloten, zie je dat het vaak gaat om zo'n 3 à 4 procent loonsverhoging per jaar. Dus, als je kijkt naar de markt zijn de voorstellen van de NS helemaal niet gek.'

Lees ook | NS blijft verlies lijden; tot 15 procent minder treinen in 2023

Meer stakingen

Vakbond FNV heeft aangegeven dat als de NS na afloop van de reeks estafettestakingen niet akkoord gaat met de gestelde cao-eisen, er een week later landelijke stakingen zullen volgen. 'Staken is een recht en de vakbonden hebben daarin een hele grote beoordelingsvrijheid. Maar, op gegeven moment zou er wel ingegrepen kunnen worden door een rechter, wanneer bijvoorbeeld wekenlang het land wordt platgelegd door stakend personeel. Daarnaast zou de rechter pas ingrijpen als de veiligheid echt in het geding is.

FNV

Een enkele trein zal rijden, maar de stakingsbereidheid is heel hoog, zegt Roos Rahimi van FNV Spoor. 'Het gaat om de toekomst van de NS. Ze hebben moeite met het invullen van vacatures en de werkdruk ligt hoog. Alleen met een fatsoenlijk cao en een beter beleid kan de NS weer voldoende mensen aantrekken.'

Er moet door de NS geïnvesteerd worden in de spoorwegen zodat ze weer kunnen groeien, stelt Rahimi. 'Als de NS niet voldoet aan onze eisen, schalen we op tot landelijke stakingen. De bal ligt nu bij de NS.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen