Arbeidsmarkt26 aug '22 14:47Aangepast op 15 sep '22 14:29

Schiphol-baas Benschop: 'Het gaat stapsgewijs beter'

Auteur: Remy Kock

Het afgelopen half jaar heeft Schiphol zo'n 65 miljoen euro winst gemaakt. Een gigantisch verschil met de situatie in de eerste helft van 2021, toen het bedrijf ruim 140 miljoen euro verlies leed. Is het herstel van Schiphol ingezet?

(De Vries Media)

De cijfers zorgen voor een gemengde gevoelens bij Schiphol-topman Dick Benschop, die naar eigen zeggen een 'enorm half jaar' achter de rug heeft. 'Aan de ene kant is het prachtig om te zien dat mensen na Covid weer kunnen en wíllen reizen, maar aan de andere kant waren de vele verstoringen op Schiphol uitermate frustrerend.'

Lees ook | Meer winst voor Schiphol

Verstoringen die nog niet volledig weg zijn, maar wel langzaam maar zeker verdwijnen. Benschop spreekt graag van stapsgewijs, al zijn ze op Schiphol nog niet helemaal waar ze willen zijn. 'Maar het gaat steeds beter.'

Realistisch

Benschop waarschuwt dan ook dat de 65 miljoen euro winst niet per definitie betekent dat alles weer koek en ei is op de grootste luchthaven van Nederland. Integendeel, zo is het operationele resultaat van Schiphol nog altijd negatief. 'We komen op een positief resultaat omdat de waardering van vastgoed hoger uitvalt, maar we kijken naar het onderliggende resultaat.'

Lees ook | Zakelijke reiziger kiest weer steeds vaker voor het vliegtuig

De reden dat dat negatief is, vindt zijn oorsprong in de rigoureuze maatregelen die Schiphol nam om de problemen aldaar de baas te worden. 'Dat zorgde voor heel veel extra kosten', aldus Benschop. Als voorbeelden noemt hij de investeringen in een sociaal akkoord en een zomertoeslag. 'Daar hebben we zeker 50 miljoen aan uitgegeven, en dat was ook nodig.'

Herstel

Benschop durft voorzichtig te spreken over de inzet van herstel, zowel in de reissector in het algemeen en op financieel gebied van Schiphol. 'Maar belangrijker vind ik dat we - na de enorme problemen in april - ook het herstel in de operatie en de betrouwbaarheid van het reizen hebben ingezet.'

Lees ook | Reizigers op Schiphol moeten mogelijk soms buiten wachten

Maar, hoewel het herstel is ingezet, is er nog een lange weg te gaan. Dat weet ook Benschop. Met name op het gebied van krapte op de arbeidsmarkt liggen er flinke uitdagingen, niettemin omdat juist de luchtvaartsector zwaar met die problematiek te kampen heeft. 'We zijn met alle partijen op de luchthaven druk bezig met arbeidsmarktinitiatieven. De werving daarvoor loopt gewoon door, maar het is ook duidelijk dat je niet per se ijzer met handen kunt breken. Er is sprake van een bredere problematiek, dus het is geen kwestie van 'huur maar de mensen in'.'

Lees ook | Vertrek Dick Benschop bij Schiphol 'onvermijdelijk'

Compensatie

Om reizigers tegemoet te komen die de dupe werden van de Schipholproblematiek, gaat de luchthaven compensatie aanbieden. Dat gaat een totaalbedrag zijn die sowieso richting de 50 miljoen gaat, zo denkt Benschop. 'Dat hebben we berekend voor het sociaal akkoord.'

Daar bovenop worden reizigers en luchtvaartmaatschappijen gecompenseerd voor een nog nader te specificeren bedrag. 'De kosten daarvan zullen in de tweede helft van het jaar zichtbaar worden.'

Lees ook | Schiphol gaat door chaos gestrande reizigers compenseren

Benschop vervolgt: 'We dachten aan het begin van het jaar dat we een positief resultaat konden bereiken met 50 miljoen passagiers of meer. In de tweede helft van het jaar gaan we daar overheen, voor het jaar als geheel. Maar dan is het alsnog hopen dat we op een break-even punt aankomen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen