Arbeidsmarkt23 sep '22 12:26Aangepast op 27 sep '22 09:25

Reisbranche hekelt annuleerbonus van 350 euro

Auteur: Remy Kock

De reisbranche is niet blij met de annuleerbonus van Schiphol. De luchthaven betaalt maatschappijen 350 euro per passagier die niet vliegt. 'Ze hopen maatschappijen over de streep te trekken om vluchten te cancellen', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.

Lees ook | Opnieuw rijen op Schiphol, ook wachtenden onder de overkapping

De verwachting is dat de kosten van de annuleerbonus in de miljoenen euro's per dag loopt. Reisbedrijven vragen zich dan ook af of er voor dat bedrag niet beter meer beveiligers ingehuurd hadden kunnen worden, waarvan het tekort de wortel van de problemen is op Schiphol. 'Ze hopen dat de capaciteit voor een paar dagen aangepast zal zijn op basis van wat er geleverd kan worden, en dan nog proberen ze met dit soort dingen een aantal maatschappijen over de streep te trekken om vluchten te cancellen', zegt Melkert.

Verhouding

Maar een groot effect zal het niet hebben op de luchtvaartmaatschappijen, zo denkt Melkert. In plaats daarvan denkt hij dat de maatregel prima in verhouding ligt met de schade die maatschappijen mogelijk oplopen. 'De compensatie is zelfs aan de ruime kant', vervolgt hij. 'Ik neem even aan dat met name Europese vluchten gecanceld zullen worden, en als je dan naar de gemiddelde ticketprijs kijkt zit het in diezelfde orde van grootte, dus in feite wordt je gecompenseerd door een omzetverlies.'

Lees ook | 'Geschrapte vluchten kost Schiphol miljoenen per dag'

Maar dat leidt tot verontwaardigde reacties in de reissector. Die had juist liever gezien dat het geld richting extra bewakers was gegaan, en daar kan Melkert achter komen. 'Er was vanaf de meivakantie al sprake van problemen bij Schiphol, toen is ook dat actieplan opgezet. Voor onder andere betere werkomstandigheden en hogere salarissen. Op korte termijn was dat op te lossen met een zomerbonus, die meer aanwas opleverde. Intussen moeten de salarissen weer stijgen door de inflatie, dus die bonus had eigenlijk doorgezet moeten worden.'

Structurele oplossing

Er zijn volgens Melkert structurele oplossingen te vinden. Zo spreekt hij over structureel hogere lonen, maar ook over betere werkomstandigheden. 'Maar het komt bij de luchtvaartmaatschappijen terecht, want die moeten het betalen. En dan betaalt de passagier uiteindelijk de prijs.'

Ook het reduceren van het aantal beschikbare vluchten op Schiphol mag als serieuze optie worden genoemd. 'Dat gaat sowieso al gebeuren', benadrukt Melkert. 'Vanaf eind volgend jaar mogen er maar 440.000 vluchten worden uitgevoerd, maar daar zitten we nog lang niet aan. Dus er is eerst nog een groter probleem.'

Lees ook | TUI verplaatst in oktober vluchten van Schiphol naar Brussel

Bonus is 'terecht'

Minister Mark Harbers (Infrastructuur) vindt het 'niet meer dan terecht' dat Schiphol een vergoeding betaalt aan luchtvaartmaatschappijen als op het laatste moment hun vluchten worden geschrapt in verband met de enorme drukte op de luchthaven. Hij vindt dat Schiphol 'netjes moet omgaan' met de vliegmaatschappijen en hun passagiers, omdat ze schade lijden. De tickets zijn al verkocht en door de chaotische situatie worden soms pas laat vluchten geschrapt.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen