
Lees ook | Gevolgen hogere vliegtaks gaan verder dan een duurder ticket
Vanaf eind 2023 mag de luchthaven niet meer dan 440.000 vluchten per jaar uitvoeren, 60.000 minder dan nu. De chaos is een voorbode van de verplichte krimp, volgens Kers. 'We krijgen ideeën voorgespiegeld waarbij volgend jaar de problemen weer zullen optreden op Schiphol. Je krijgt daardoor echt het idee dat ze het niet willen oplossen, want de problemen zijn te voorkomen', stelt Kers.
Kers, die ook voorzitter is van reisbranchevereniging ANVR, roept op om te handelen, of aandeelhouder de Staat dat nu wil of niet. 'Een hele sector, van airlines tot toeleveranciers en van hotels tot reisbureaus, is ervan afhankelijk. Zet zo snel mogelijk een zak geld op tafel en ga het regelen. Of zeg eerlijk dat je het niet wilt.'
Lees ook | Opnieuw rijen op Schiphol, ook wachtenden onder de overkapping
Lachertje
Schiphol is het lachertje van Europa, meent Kers. 'Het moet weer de trots worden van het land. De reizigers, maar ook alle bedrijven die afhankelijk zijn van de luchthaven zijn de dupe van dit krimpbeleid.'
Luchtvaartdeskundige Joris Melkert ziet geen relatie tussen de krimpplannen en de problemen. 'De chaos komt door het personeelstekort, wat in meer sectoren speelt. dat staat los van de krimpplannen.' Ook Schiphol laat in een reactie weten dat de twee zaken los van elkaar staan. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil niet ingaan op de uitspraken van Kers.
Lees ook | KLM eist duidelijkheid van Schiphol
Lees ook | TUI verplaatst in oktober vluchten van Schiphol naar Brussel