
De resultaten van Philips staan onder druk door onder meer leveringsproblemen, de inflatie, de strenge coronamaatregelen in China en de oorlog in Oekraïne. Ook kampt het bedrijf met een kostbare terugroepactie voor slaapapneu-apparaten. Daardoor daalde de omzet in het derde kwartaal met 5 procent tot 4,3 miljard euro. De operationele winst liep terug tot 209 miljoen euro, vergeleken met 512 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder.
Kostenbesparing
Philips wil met de banenreductie de organisatie stroomlijnen en de bedrijfskosten verlagen. De reorganisatie kost naar verwachting 300 miljoen euro, maar levert wel een jaarlijkse kostenbesparing op van ongeveer hetzelfde bedrag. Philips heeft wereldwijd 79.000 mensen in dienst.
Lees ook | Nieuwe Philips-topman presenteert cijfers na weer een tegenslag
Het medisch-technologiebedrijf waarschuwde onlangs al dat de omzet 5 procent lager ligt dan een jaar eerder als gevolg van de tegenvallers, en zei tevens dat ook de winst fors zou afnemen. Ook de operationele winst zal een stuk lager uitvallen dan een jaar geleden. Analisten denken dat de door Philips benoemde problemen ook in het vierde kwartaal nog zullen spelen, en mogelijk zelfs volgend jaar. Philips kondigde eerder ook al een afwaardering van 1,3 miljard euro aan op het bedrijfsonderdeel dat verantwoordelijk is voor de slaapapneu-apparaten, waarvan miljoenen exemplaren moeten worden teruggeroepen.
Versplinterde organisatie
'Het is een beetje een herhaling van zetten van twaalf jaar geleden', zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen over de grootschalige reorganisatie. 'Twaalf jaar geleden kwam Frans van Houten bij Philips, die begon ongeveer hetzelfde. Dus ze zijn eigenlijk niet zoveel opgeschoten. Een groot probleem is dat er niet echt een eenheid in zit, en dat was twaalf jaar geleden exact hetzelfde. Je ziet gewoon dat het niet goed in elkaar zit en er komt geen verbetering.'
Lees ook | Frans van Houten vertrekt als topman Philips
Dat gebrek aan eenheid heeft volgens Versteeg ook geleid tot de slechte resultaten in het derde kwartaal. 'Waar de meeste bedrijven verbetering bij de toeleveringen zien, heeft Philips daar enorm veel last van. Ze kopen overal in en hebben denk ik een versplinterde organisatie. Ze hebben bijvoorbeeld geen goede relatie met één fabrikant van semiconductors, dat gaat waarschijnlijk allemaal via tussenpersonen. Daar hebben ze denk ik het meeste last van. Ze hebben vorig jaar flink wat orders gehad, maar ze kunnen het gewoon niet maken. Want ze missen onderdelen.'
Langdurige uitdagingen
Vooruitkijkend voorziet het bedrijf 'langdurige operationele- en leveringsuitdagingen, een verslechterende macro-economische omgeving en aanhoudende onzekerheid met betrekking tot coronamaatregelen in China'. Dit kan volgens Philips gedeeltelijk gecompenseerd worden door de productiviteit te verbeteren en acties met prijzen door te voeren. Op basis hiervan verwacht Philips nu een 'gemiddelde eencijferige vergelijkbare omzetdaling' voor het vierde kwartaal.
Roy Jakobs, de nieuwe topman van Philips, presenteert de kwartaalcijfers voor het eerst. Hij volgde Frans van Houten op als bestuursvoorzitter. Diens laatste jaren als topman werden vooral getekend door de problemen rond de slaapapneu-apparaten van Philips. De zaak rond deze apparaten speelt al tijden. Door afbrokkelend isolatieschuim moeten in totaal 5,5 miljoen apparaten vervangen worden. Jakobs was eindverantwoordelijke voor de terugroepactie van deze apparaten.
Lees ook | Nieuwe topman Philips moet bedrijf uit moeilijke periode loodsen