
Weinig flexibiliteit
'Het is een hele masculiene cultuur waar vrouwen misschien wel beginnen, maar ook snel weer weg zijn', ziet Creusen. Met name vrouwen die financieel in de knel komen door bijvoorbeeld torenhoge energierekeningen kunnen volgens de directeur van 75inQ veel baat hebben bij een baan als timmerlied, installateur of loodgieter. En voor de energiebranche kan dit ook de oplossing zijn voor het arbeidstekort.
‘Werkgevers die wachten op een schaap met vijf poten, kunnen lang wachten’
'We denken vaak dat die banen per definitie door een man moeten worden uitgevoerd, maar dat is niet nodig.' Creusen ziet daarnaast dat vrouwen vaak wegblijven van de energiesector omdat er weinig flexibiliteit en een sterke focus op techniek is. 'Ook heerst er een masculiene cultuur. Maar werkgevers die wachten op een schaap met vijf poten, kunnen lang wachten. Want er zijn nou eenmaal niet meer zo veel mannen die om zeven uur 's ochtends in het busje willen stappen en veertig uur per week beschikbaar zijn.'
Wervingscampagnes
Creusen ziet dat veel van die mannen namelijk uitstromen uit het mbo. Daarom is het volgens haar nodig dat er gericht wordt ingezet op het aantrekkelijker maken van de branche voor vrouwen. 'Dat kan door te erkennen wat voor een vrouw nodig is. Voor vrouwen met een zorgtaak is het bijvoorbeeld belangrijk dat het werk in de buurt is, dat er grip is op de roosters en dat er toegang is tot zorg en eventuele kinderopvang. Het is niet heel ingewikkeld om dat allemaal aan te passen', stelt de directeur van 75inQ.
Lees ook | 'Nederland is wereldkampioen deeltijd werken, dat moet anders'
Toch blijkt vooral het werven van nieuwe aanwas ingewikkeld. 'Want wat voor de ene groep werkt, werkt voor de anderen niet', stelt Creusen. 'Dat zie je ook in de advertenties en wervingscampagnes. Het goed schrijven van zo'n advertentietekst zonder bepaalde doelgroepen uit te sluiten is een kunst op zich. Maar het is wel nodig en er valt veel winst te behalen.'