Beter17 feb '18 21:34

Vitamines: baat het niet, dan schaadt het soms wel

Auteur: Marjan van den Berg

Wat extra B6 voor de weerstand, B12 voor de energie, D voor de botten, magnesium voor de spieren. Of even een multivitaminepil om zeker te weten dat je nergens een tekort aan hebt. Veel mensen slikken wat af, terwijl dat vaak niet nodig is. Het kan zelfs schadelijk zijn.

Volgens het Voedingscentrum is het slikken van vitamines en supplementen voor gezonde mensen niet nodig als zij gezond en gevarieerd eten. Toch slikt bijna de helft van de gezonde bevolking regelmatig een vitaminepilletje. Astrid Postma-Smeets, arts en expert in voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum: 'Ik denk dat veel mensen toch multivitaminen slikken - ondanks dat het misschien niet nodig is - met de gedachte 'baat het niet, dan schaadt het niet', of 'ik weet niet zo zeker of ik wel gezond genoeg eet'. Dan is het verleidelijk, als je een mooie reclame ziet met een pilletje, om te denken: 'ik neem er toch maar een'.'

Als je je houdt aan de Schijf van Vijf is dat meestal niet nodig. Volgens de Voedselconsumptiepeiling van het RIVM krijgen de meeste gezonde Nederlanders genoeg van alle benodigde voedingsstoffen binnen, op een paar uitzonderingen na. Zo krijgt een deel van de vrouwen te weinig ijzer en vitamine A binnen. Postma: 'Maar er zijn niet heel prangende dingen die tot enorme gezondheidsrisico's of echt enorme tekorten leiden.' Supplementen worden bij uitstek ingenomen door mensen die deze helemaal niet nodig hebben, vertelt Postma. 'Het bijzondere is dat we in onderzoek zien dat eigenlijk vooral de mensen die toch al gezond leven, multivitaminen nemen. En juist de mensen die heel ongezond leven, ongezond eten, vinden dat niet belangrijk, dus die nemen niet zo'n supplement.'

Klachten na overdosering

Door pillen te nemen kun je ook een teveel aan bepaalde stoffen binnen krijgen, soms met schadelijke gevolgen. Schaatser Sven Kramer liep in 2010 een zenuwbeschadiging op nadat hij te veel vitamine B6 binnenkreeg. Postma: 'Dat zijn echt ernstige klachten, waar mensen ook best wel een tijdje last van hebben, ook als ze met dat supplement stoppen. Dat is een voorbeeld van een gevaarlijke, maar van magnesium is het bijvoorbeeld zo dat als je dat in grote doses neemt, je klachten kunt krijgen van maag en darmen, dus daar krijg je diarree van. Niet heel ernstig, maar wel ongemakkelijk.'

Voor bepaalde groepen, zoals jonge kinderen, veganisten, vrouwen van boven de 50 en iedereen boven de 70, worden wel bepaalde supplementen aangeraden. Wie buiten deze groepen valt en toch denkt een tekort aan een bepaalde stof te hebben, raadt Postma aan naar de huisarts te gaan, in plaats van zelf aan het dokteren te slaan.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen