Hamburgerfenomeen Shake Shack gaat naar de beurs
Van een enkel hamburgerkraampje in New York naar een beursgang van 100 miljoen. En dat in 14 jaar tijd. Het is het verhaal van Shake Shack dat vandaag naar de beurs gaat.
Het verhaal van het 'hamburgerkraampje' met 63 filialen is een schoolvoorbeeld van een successtory, vindt Amerika-correspondent Reinout van Wagtendonk. "In New York met name, maar ook in Chicago en andere grote steden. En ze zitten ook in het buitenland. Ze zitten ook in onder andere Londen, Istanbul, Moskou en Abu Dhabi."
Duurder
Wel betaal je bij Shake Shack een stuk meer voor je hamburger, milkshake en patat. "Maar dat schijnt zelfs een pluspunt te zijn voor mensen die nog niet dood gevonden zouden willen worden bij McDonald's. Het is onder andere duurder omdat ze biologisch en duurzaam op het menu hebben."
Chiquere uitstraling
Wat de beursgang betreft: het is een groeiverhaal voor investeerders. "Shake Shack heeft een chiquere uitstraling dan andere fastfoodketens en in de rij staan er minder dikke mensen dan bij McDonald's, om het maar lekker clichébevestigend te zeggen. Andere concurrentie die wat hoger in het marktsegment zitten, de Chipotle bijvoorbeeld, doen het ook goed. Shake Shack belooft investeerders een soortgelijke groei. Investeerders zijn, lijkt het wel, de volgende 'Starbucks' mis te lopen."