Winkelleegstand nam af - maar lang niet overal
Voor het eerst in tien jaar neemt de winkelleegstand niet meer toe, constateert detailhandelsonderzoeker Locatus. Maar de winkelstraten in middelgrote steden hebben het nog steeds moeilijk.
Uit de cijfers van Locatus blijkt de leegstand in 2015 zelfs met een tiende procent te zijn afgenomen tot een 7,4 procent.
Weliswaar gingen ketens als Miss Etam, Schoenenreus, House of Shoes en Thom Broekman vorig jaar op de fles, maar de aantrekkende economie wakkerde de consumentenbestedingen verder aan. "In totaliteit is het helemaal niet zo slecht gegaan", zegt onderzoeker Gertjan Slob van Locatus.
Nieuwkomers
Hij
denkt dat de ontwikkeling mede te danken is aan de komst van nieuwe winkels.
Slob erkent dat het nog maar de vraag is hoe het dit jaar gaat lopen met de leegstand, nu het voortbestaan van winkelketens als V&D, Invito en Manfield aan een zijden draadje hangt. "Het is helemaal de vraag of het daar gaat lukken om een doorstart te maken. We hopen het, maar het is nog lang niet zeker."
Dagje uit
Daarbij liggen de echte problemen volgens de onderzoeker niet in de centra van de grote steden, maar in die van de middelgrote steden. Daar liep de leegstand wel op. "Mensen gaan winkelen nog meer dan vroeger als puur een dagje uit zien. Moet je iets echt hebben, dan doe je het via internet. En als je wilt gaan winkelen, kiezen mensen er uiteindelijk toch voor om voor een echt centrum te gaan, waar ze alles kunnen vinden wat ze zoeken. Dus en internationale ketens en de leuke aanloopstraatjes en de gezellige horeca."