La Place kan zichzelf uitstekend bedienen
La Place kan uitstekend op eigen benen staan, zodra de surcéance van betaling van V&D wordt opgeheven. Dan moet eigenaar Sun Capital wel bereid zijn het succesvolle merk los te koppelen van het warenhuisconcern, zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady. Helaas betekent dat wel dat kandidaatkopers van V&D het zonder deze melkkoe meoeten doen.
Alle winst die La Place de afgelopen 25 jaar maakte vloeide terug naar het warenhuis, zegt Parker Brady. Sun Capital staat daarom voor een lastig dilemma: La Place laten floreren als zelfstandige restaurantketen óf het merk behouden voor V&D om het bedrijf aantrekkelijker te maken voor overnamepartijen. Al zullen ook de losse locaties van La Place volgens Parker Brady al als warme broodjes over de toonbank gaan.
Meer geld
Als La Place zoveel aantrekkingskracht heeft, dan kun je concluderen dat eerder actie ondernomen had kunnen worden. Maar het wachten was kennelijk op de juiste prijs, zegt Parker Brady. "De 45 miljoen uit La Place is een mooi bedrag, maar misschien wil Sun Capital wel meer geld vangen. Het is de vraag wat Sun precies wil, want het heeft jarenlang de keuze niet gemaakt om La Place in delen te verkopen of los te wrikken van het V&D-concern."