Beurs15 nov '13 11:28

Arcadis-topman: 'Durf af en toe wat meer'

Auteur: Marjan van den Berg

Verkramping en bureaucratie houden ons in de greep. Zo schiet het niet op met innovatie. Arcadis-topman Rob Mooren pleit op BNR voor meer lef en de bereidheid niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten.

“Ik merk het aan de traagheid waarmee plannen tot stand komen. Ik merk het ook aan de dichtgetimmerdheid voor aanvragen vanuit de overheid voor projecten die uitgevoerd moeten worden”, zei Mooren, die te gast was bij BNR's Paul van Liempt.

Mooren zag het bijvoorbeeld gebeuren bij plannen voor de Afsluitdijk “waar prachtige plannen voor gemaakt zijn, met een getijdencentrale en algenkwekerijen erbij. Uiteindelijk eindigt het in een vrij traditioneel ontwerp dat straks uitgevoerd gaat worden”.

Laagste prijs
Volgens Mooren zijn we te veel op kosten geörienteerd: de laagste prijs geeft vaak de doorslag. Bovendien spelen we graag op safe. “Dat leidt uiteindelijk voor de korte termijn misschien tot iets goedkoops, maar voor de lange termijn leidt het ertoe dat we in Nederland niet in de etalage onze mooie producten en diensten kunnen laten zien.”

We moeten dan ook meer fouten durven maken, zegt algemeen directeur Rob Mooren van Arcadis Nederland op BNR. Anders durft niemand nog iets vernieuwends te doen.

Mooren noemt als voorbeeld een bericht vanochtend in De Telegraaf over ProRail. Volgens de krant verzweeg de spoorbeheerder willens en wetens “een groot veiligheidsrisico” op het spoor. Volgens ProRail is aan het veiligheidssysteem vorig jaar een kleine toevoeging gedaan, waarover bovendien niets verzwegen is.

Op zeker spelen
Mooren hekelt de verontwaardiging over de handelswijze van ProRail. “Als bij elk klein foutje of elke oneffenheid iedereen er vervolgens bovenop springt, zorgt dat ervoor dat je de volgende keer nog meer op zeker gaat spelen.”

Die zucht naar controle werkt verlammend, zegt Mooren: “Het zorgt wel voor een enorme verkramping, want niemand durft meer iets vernieuwends te doen.” De topman is niet voor minder toezicht. “Nee, niet minder toezicht, maar ik zou zeggen: durf af en toe wat meer.”

Experimenteerruimte
In zijn eigen branche merkt Mooren dat de keus bij opdrachten vaak valt op bewezen technieken. “Als je bewezen technieken toepast, is de kans dat het fout gaat een stukje kleiner, terwijl ik denk: geef wat meer experimenteerruimte, zorg ervoor dat je vernieuwende ideeën naar buiten kunt brengen.”

Maar als het dan fout gaat? “Dan moeten we er zelf voor bloeden, als we zelf het initiatief nemen en het risico willen nemen. Maar ervoor bloeden of de consequenties ervan ervaren is iets anders dan publiek neergesabeld te worden. Ik denk dat die mentaliteit in Nederland wat anders is dan in bijvoorbeeld de VS waar het een pre is als je een keer failliet bent gegaan, zal ik maar zeggen.”

Mooren wijst er bovendien op dat lang niet elk groot infrastructuurproject hopeloos uit de hand loopt. Als voorbeelden van projecten die wel degelijk goed verliepen, noemt hij de Hanzelijn en de spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Utrecht. “We krijgen ook een beeld dat het altijd fout gaat.”

Nieuwe strategie
Op 4 december maakt het bedrijf zijn nieuwe strategie bekend. “De hoofdlijn zal in ieder geval zijn dat in groei-economieën – en dan kunnen we denken aan het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Azië – stevig blijven investeren.”

Op de vraag of de activiteiten ook in Afrika zullen worden uitgebreid, wil Mooren nog niet vooruitlopen. “We zullen het zien.”

Hij benadrukt dat Arcadis zal blijven investeren in Europa, maar niet in dezelfde mate als in andere delen van de wereld. “Je moet toch uiteindelijk keuzes maken als bedrijf. Om gezond te zijn en gezond te blijven is het van belang om daar te investeren en te groeien waar de mogelijkheden het grootst zijn, dus het accent zal wat meer op andere plekken liggen.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen