Beurs7 jan '16 08:52

Aandeel online-boodschappen blijft nog steken op 1 procent

Auteur: Thijs Baas

De groei van de online boodschappenverkoop gaat veel minder hard dan tot nu toe werd verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van EFMI Business School. Albert Heijn hoeft zich als marktleider weinig zorgen te maken, maar voor kleinere supermarktketens wordt het nog moeilijk om de noodzakelijke schaalgrootte te bereiken.

Foto: ANP
Foto: ANP

Dat neemt niet weg dat 'online' in de foodsector wel degelijk in de belangstelling staat, zegt onderzoeker Marcel van Aalst. "Als je op dit moment kijkt naar online boodschappen doen in Nederland - een breed pakket met boodschappen - dan is die markt op dit moment zo'n 375 miljoen euro, en dat is een omzetaandeel binnen de totale supermarktomzet van 1,1 procent."
 


 

Wel kende de onlinemarkt een omzetstijging van 25 procent, tegen 2,5 procent voor de reguliere supermarkt. "Er is wel duidelijk sprake van een groeisegment. We lopen zo'n tien jaar achter op het Verenigd Koninkrijk, waar op dit moment 5 procent van de boodschappen online wordt gedaan. We hebben een projectie van de UK-ontwikkeling op de Nederlandse markt gemaakt en dan komen wij in 2020 op een omzetaandeel van 3,5 procent en 5 procent in 2025."

Marktleider
Van Aalst voorziet wel een tweedeling tussen grootgrutters als Albert Heijn en enkele kleinere supermarkten. "Albert Heijn is al de absolute marktleider in Nederland en online is dat marktaandeel nog vele malen groter. Die zijn langzaam maar zeker bezig om de benodigde schaalgrootte te krijgen, om het winstgevend te krijgen. Jumbo is ook in rap tempo aan het inhalen, maar voor de rest van de markt wordt het een lastig verhaal om de schaalgrootte te krijgen om op termijn winstgevend te opereren."

Gerelateerde artikelen