Meer beroep op rechtsbijstand
Rechtsbijstandsverzekeraars kregen het afgelopen jaar 98.000 arbeidszaken te behandelen van mensen die een rechtshulpverlener of advocaat inschakelden om hen juridisch bij te staan. Dat is 6,5 procent meer dan een jaar eerder en 40 procent meer dan in 2007.
Dat heeft het Verbond van Verzekeraars donderdag bekendgemaakt in reactie op berichtgeving van Metro. Volgens het verbond blijkt uit de CVS-statistiek Schademeldingen Rechtsbijstand dat er een duidelijk verband bestaat tussen cijfers over de toegenomen werkloosheid, ontslagaanvragen en faillissementen met het aantal arbeidszaken voor rechtsbijstandverzekeraars.
Het huidige record aan arbeidszaken is 102.500 en dateert uit het crisisjaar 2009.
Voortdurende onzekerheid
"Wij zien terug wat we dagelijks in het nieuws zien en horen: de economische crisis en de voortdurende onzekerheid die dat met zich meebrengt.” Dit zegt Hanneke Boesveld, arbeidsrechtjurist bij
verzekeraar ARAG. De verzekeraar behandelde in 2012 zo’n
12.500 zaken, dit is een stijging van 14 procent ten opzichte van 2011. Dit
jaar verwacht ARAG een stijging van dezelfde omvang.
Personeelskosten
“Het gaat in heel veel
gevallen om ontslagen. Werkgevers zijn aan het bezuinigen op personeelskosten.
Soms gaat dat in overleg, dat werkgevers proberen arbeidsuren te verminderen.
Maar vaak past de werkgever arbeidsvoorwaarden eenzijdig aan”, legt Boesveld
uit.
Boesveld verwacht dat de stijging van het aantal arbeidsconflicten nog wel een tijd zal aanhouden. “Zolang de economische crisis duurt, zullen bedrijven het moeilijk hebben en blijft het aantal arbeidszaken onverminderd hoog.”

Juridische Zaken
Geschillen en conflicten, beslecht op dinsdag door Paul van Liempt.