Beurs1 sep '12 08:15

NS ontwijkt voor 250 miljoen aan belastingen via Ierland

Auteur: Mijke Hurkx

De NS heeft sinds 1999 voor ten minste 250 miljoen euro aan belastingen ontdoken. Verschillende politieke partijen uiten kritiek op de werkwijze van de NS, maar is dat terecht?

Het spoorwegbedrijf heeft voor de belastingontduiking in 1998 een lucratieve belastingroute opgezet via Ierland. Het Ierse dochterbedrijf NS Financial Services is een onderdeel in deze belastingconstructie. Dit bedrijf verhuurt op papier Ierse treinen aan de NS, zonder dat de treinen ooit in Ierland hebben gereden.

Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. De krant onderzocht gegevens van de Ierse Kamer van Koophandel en kwam tot die conclusie.

Reacties
CDA, PvdA en SP hebben zaterdag kritisch gereageerd op een constructie van spoorwegbedrijf NS.

"Ik vind dat een gebrek aan moraal van dit bedrijf'', zei CDA-lijsttrekker Sybrand van Haersma Buma in Tros Kamerbreed. Ook Pvda-leider Diederik Samsom stelt in het radioprogramma dat de constructie "gewoon niet deugt''. Hij betwijfelt niet dat een belastingroute volgens de wet kan, maar vindt het toch een "bizarre constructie''.

Eerder op de dag liet SP-Kamerlid Farshad Bashir zich in gelijksoortige bewoordingen uit. Hij noemt de werkwijze van de NS schandalig en onacceptabel. Hij stelt dat een staatsbedrijf - de Staat is enig aandeelhouder van de NS - het goede voorbeeld moet geven.

Immoreel?
Toch zegt Peter Kavelaars op BNR dat deze constructie minder immoreel is dan het lijkt. Kavelaars is hoogleraar fiscale economie Erasmus Universiteit en directeur van het Wetenschappelijk Bureau bij Deloitte Belastingadviseurs.

De NS is een Nederlands staatsbedrijf. Immoreel dus, om belasting te ontduiken. Het scheelt euro's in de schatkist. Toch is het niet zo zwart-wit, zegt Kavelaars: "Voor een overheidsbedrijf is deze constructie inderdaad gevoelig, maar het blijft een bedrijf dus moet het zich bedrijfsmatig kunnen gedragen. Je kan het ook anders bekijken. Het dochterbedrijf van de NS in Ierland koopt de treinen in. De winst daarop wordt zo behaald in Ierland en dat is voordelig, want het land heeft hele lage vennootschapsbelasting. Dit is een voordelige constructie die leidt tot meer winst. Deze winst is voor de Nederlandse overheid."

Overdreven
Peter Kavelaars: "De politiek loopt wel erg hard van stapel. Ik heb begrepen dat de Tweede Kamer al lang op de hoogte is van deze constructie en heeft daar wel eens iets over gepiept. Als aandeelhouder hadden ze er meer mee kunnen doen."

Gerelateerde artikelen