Beurs8 feb '16 06:07

Bussemaker zet app in om old boys network te slopen

Auteur: BNR Webredactie

Minister Bussemaker lanceert vandaag een app waarin te zien is welke bestuurswisselingen er zijn bij de 200 grootste bedrijven van het land. Het streven van 30 procent vrouwelijke toppers wordt nog altijd niet gehaald. Met de app gaan de bedrijven met de billen bloot, zegt Bussemaker.

De app moet het bastion definitief openbreken voor vrouwelijk talent aan de top. Van de tweehonderd grootste bedrijven wordt inzichtelijk gemaakt welke posities aan de top vrijkomen. Bussemaker: "Je kan dus nu ook zien welk bedrijf het goed doet en welk bedrijf het niet goed doet. We kunnen nu bedrijf voor bedrijf zien welke posities er vrijkomen. Zit daar een man of een vrouw?" Volgens Bussemaker moet dat duidelijk maken of het "wel tijd wordt dat daar iets veranderd."


 

Bussemaker vindt het 'ontzettend irritant' dat Nederland er maar niet in slaagt om al het aanwezige vrouwelijke talent een plek aan de top te geven. Ze heeft daarom de laatste tijd regelmatig met VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer opgetrokken, wat leidde tot een databank met vrouwen die zó in het bestuur van een bedrijf kunnen. "Nu blijkt dat het een black box is wanneer er veranderingen zijn en er vacatures vrijkomen. Daarom hebben we de app 'navigeren naar de top' gemaakt."

Bestuurswisselingen
In de app wordt nauwkeurig weergegeven wanneer er bij welk bedrijf bestuurswisselingen zijn, zodat iedereen zijn of haar interesse kenbaar kan maken. Maar wat voegt een app toe aan de reeds bestaande databank en een vrouwenquotum dat in de lucht hangt? "Het besef dat er nu echt iets moet gebeuren en dat er echt geen excuses meer zijn. Het verschil is dat we sinds anderhalf jaar echt concrete maatregelen nemen, waardoor het argument dat er geen vrouwen zijn niet meer gebruikt kan worden." 

Bussemaker hoopt met de app ook de instelling van een quotum ('een paardenmiddel') te kunnen voorkomen. En de eerste gunstige signalen zijn er volgens Bussemaker al. "Je kunt nu zien wie het goed doet en welk bedrijf het minder goed doet. Unilever doet het heel goed, Schiphol doet het heel goed en ik zou tegen bedrijven willen zeggen: kijk eens wat je daar van kunt leren."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen