BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
Beurs

Air Fance-KLM bereid Transaviaplan te laten varen

  • BNR Webredactie
donderdag 25 september 2014, 8:43 Update: donderdag 25 september 2014, 10:32

Air France-KLM is onder druk van de aanhoudende staking van Franse piloten bereid zijn plannen om een Europese prijsvechter op te tuigen te laten varen. Dat liet de vliegtuigmaatschappij gisteravond laat weten. Maar de piloten zet hun staking voort.

Vannacht hebben vakbonden en directie van de Franse luchtvaartmaatschappij tot drie uur onderhandeld. De piloten hebben nieuwe eisen op tafel gelegd, waarop de directie vanmiddag zal reageren.

Air France kampt al 10 dagen met stakende piloten, die strijden tegen het plan om dochteronderneming Transavia een grotere rol te geven in het concern. Via de versnelde optuiging van Transavia Europe denkt Air France-KLM de concurrentie met prijsvechters als easyJet en Ryanair beter aan kunnen gaan.

Air France stelt nu voor om de plannen voor Transavia Europe in te trekken. Het zusterbedrijf van KLM wil wel de Franse tak van Transavia uitbreiden, met de garanties die daarvoor tot op heden zijn overeengekomen met de vakbonden. In ruil hiervoor moeten de stakende piloten direct weer aan het werk gaan.

Transavia Europe zou vanaf nieuwe bases buiten Nederland en Frankrijk gaan opereren. Tegelijkertijd zouden verliesgevende activiteiten, zoals de binnenlandse en Europese vluchten van Air France, verder worden gesaneerd. De piloten verzetten zich hiertegen omdat zij vrezen dat dit ten koste zal gaan van werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden.

Evenwicht
Volgens Air France betekent het nieuwe, 'evenwichtige' voorstel dat piloten niet gedwongen hoeven te verhuizen. Daarmee wordt volgens het bedrijf aan de voorwaarden van de vakbonden voldaan.

De topmannen van het Franse bedrijf, Frédéric Gagey, en van het overkoepelende Air France-KLM, Alexandre de Juniac, benadrukten in een gezamenlijke verklaring dat het nieuwe Transavia-project '100 procent pro-Frankrijk' is:

"Het gaat erom Transavia te ontwikkelen, om groei in Frankrijk te bespoedigen en snel meer dan 1000 banen te creëren, waaronder 250 banen voor piloten. Nu er geen zorgen over overplaatsing meer zijn, is er geen reden meer om te staken.''

De piloten hebben nog niet officieel op die handreiking gereageerd. Zij zouden met een tegenvoorstel zijn gekomen waarover vandaag verder wordt onderhandeld.

20 miljoen
De op 15 september ingezette staking bezorgt Air France-KLM een operationeel verlies van 20 miljoen euro per dag. De luchtvaartcombinatie stelde eerder deze week al voor om het Transavia-project tot in ieder geval eind dit jaar op te schorten, maar dat plan werd door de stakers afgewezen.

Nederland
De stakingen in Frankrijk zullen de geplande onderhandelingen in Nederland een stuk lastiger maken denkt Jan van den Brink, bestuurder FNV Bondgenoten. "Het zal er niet makkelijker op worden. Er lagen al plannen van het concern dat ze toch ook wel wat wilden bezuinigen. En wij vrezen dat door deze stakingen het bezuinigingsbedrag wel eens hoger zou kunnen worden. En daarvan hebben wij al gezegd dat we daar niet mee instemmen."

 

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | Geen inflatiezorgen voor beleggers

Nieuwe pensioenstelsel loopt vertraging op

ABN AMRO betaalt forse witwasboete; oud-bestuurders verdacht

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Wat is Biden voor president?

Brisant, opmerkelijk, schokkend en explosief, maar niet onoorbaar

#7 Europa als wereldmacht in de ruimte

BREEKT | 'Een testsamenleving is een slecht idee en moet je dus niet willen'

Martijn Snoep (ACM) over marktmacht en misleiding

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play