Beurs17 mrt '16 21:21

Het jaarverslag als communicatiemiddel kan nog wel wat beter

Auteur: Judith Laanen

Door strengere regels zijn jaarverslagen nog maar amper te begrijpen. Zelfs investeerders en beleggers hebben moeite met de woorden- en cijferbrij.

Foto ANP
Foto ANP

Dat beaamt ook Errol Keyner, directeur van de Vereniging voor Effectenbezitters.

 

Zelfs al werk je bij de betreffende instelling, dan nog is het moeilijk om een jaarverslag te doorgronden. Je moet volleerd accountant zijn om de sterke en zwakke punten van zo'n verslag te begrijpen. Dat zou niet zo moeten zijn, zegt economieredacteur Rene de Monchy: "Het jaarverslag moet volgens de wet zowel in tekst als in cijfers veel meer informatie bevatten dan de al eerder gepubliceerde jaarcijfers."

Om aan die regels van de overheid te voldoen schrijven bedrijven zóveel op, dat het document onbruikbaar wordt. Door de regels zijn jaarverslagen dus maar beperkt van waarde voor aandeelhouders, beleggers en investeerders. Er staat dus niet meer de informatie in die belanghebbenden zouden moeten of willen weten.

Gerelateerde artikelen