Mansveld: UberPOP blijft illegaal, ook met 'nette' chauffeurs
UberPOP blijft illegaal, ook als de chauffeurs aan aanvullende eisen moeten voldoen. Dat zegt staatssecretaris Wilma Mansveld op BNR in reactie op plannen van Uber. Dat kondigde aan de overheid 'tegemoet te willen komen'.
Uber gaat eisen dat chauffeurs van de verboden taxidienst UberPOP voortaan taxi-examens bij het CBR moeten afleggen, een officiële chauffeurskaart met KIWA-keurmerk moeten hebben en een geneeskundige verklaring moeten kunnen tonen.
Via de app uberPOP kunnen particulieren taxiritjes aanbieden die goedkoper zijn dan reguliere taxi's. Drie 'snorders' van het bedrijf kregen eerder deze maand boetes opgelegd omdat zij werkten zonder vergunning. Het OM begon daarop een onderzoek om vast te stellen of Uber zich schuldig maakt aan het bedrijfsmatig organiseren van illegaal personenvervoer.
Ook de Inspectie Leefomgeving en Transport, die toezicht houdt op veiligheid en legaliteit van het taxivervoer, stelt dat UberPOP door deze nieuwe eisen niet legaal. wordt De wet stelt namelijk niet alleen normen voor de chauffeurs, maar ook voor de auto's die worden gebruikt. Zo moet het voertuig beschikken over een zogeheten taxameter en een blauwe kentekenplaat.
Het gaat om het totaalpakket, zegt Mansveld. "Om een gelijk speelveld te behouden op de markt, moeten UberPOP-chauffeurs voldoen aan waar alle chauffeurs aan moeten voldoen. Zowel voor wat betreft de chauffeurs, als de auto. Op deze manier blijven het de snorders van Uber."