Beurs9 apr '13 10:46Aangepast op 9 apr '13 14:33

Opnieuw storing bij ING

Auteur: Anne-Greet Haars

De problemen met internet- en mobielbankieren van ING zijn weer opgelost. Dat heeft een woordvoerster van de bank dinsdag laten weten.

"Mijn ING, de mobiel Bankieren App en iDeal zijn weer volledig beschikbaar'', aldus de woordvoerster. De storing heeft volgens de bank in totaal 1,5 uur geduurd. Klanten hadden door het euvel problemen met inloggen; geld opnemen bij automaten en pinnen in winkels was wel mogelijk.

Geen cyberaanval
Volgens ING werd de storing niet veroorzaakt door een cyberaanval, zoals dat vorige week het geval was. "Na de incidenten van vorige week worden verbetermaatregelen uitgevoerd om problemen in de dienstverlening voor de toekomst te voorkomen. Een van de maatregelen heeft vanmorgen geleid tot een tijdelijke storing in het netwerk'', aldus de woordvoerster.

Het is op zijn minst knullig te noemen dat het systeem juist door een reparatie weer kapot ging. De bank baalt daar dan ook flink van. "We vinden het heel vervelend en waarvoor ook onze oprechte excuses. Wij zijn blij dat na anderhalf uur alles weer gewoon in de lucht was. We zien ook een heel normaal beeld op internetbankieren en de mobiele app."

Verdere problemen voorkomen
Garanderen dat er geen problemen meer komen, kan de bank niet. "Het is altijd lastig. Ik kan helaas niet garanderen dat een storing niet meer voor komt, maar we doen er wel alles aan om het te voorkomen."

ING waarschuwde eerder voor phishing-mails in de nasleep van de cyberaanval van vorige week. "Dat soort waarschuwingen plaatsen wij niet voor niets. We zien dat criminelen er alles aan doen om van de situatie gebruik te maken om mails versturen naar klanten en niet klanten, met daarin in het verzoek in te loggen. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat klanten nooit moeten inloggen via een e-mail van de bank. Wij zullen nooit in een e-mail aan de klant vragen om aan te geven wat hun persoonlijke inlogcodes zijn."

Gerelateerde artikelen