BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Beurs

Brink's hoopt op creatieve juridische oplossing

  • Thijs Baas
maandag 29 december 2014, 12:33 Update: dinsdag 30 december 2014, 0:29
Leen van der List, FNV

De banken en DNB moeten goed nadenken of ze het vervoeren van geld echt in eigen hand gaan nemen. Dat zegt Willem van Hassel, bestuurder van de stichting die de aandelen van geldtransporteur Brink's vorige week kocht, tegen BNR. De rechter doet morgen om 10 uur uitspraak over het stakingsrecht van het Brinks-personeel.

Foto: ANP
Foto: ANP

De directie van Brink's kán intussen niets anders dan naar de rechter stappen om een eind te maken aan de personeelsstaking, meent Van Hassel. Anders kunnen afspraken over het vervoeren van geld met onder meer Rabobank niet worden nagekomen. De rechter moet maar met een oplossing komen, want het geld móet vervoerd blijven worden. "Ik hoop dat Rabobank het signaal van de acties van afgelopen zaterdag buitengewoon serieus neemt", steekt Van Hassel 'zijn' stakers in feite een hart onder de riem.

"Ik begrijp heel goed dat de bonden alles in het werk stellen om de mensen die straks boventallig worden onder te brengen bij de banken. En ik heb te lang in de juridische praktijk meegelopen om te weten dat rechters heel vaak met creatieve suggesties komen die partijen helpt om verder te komen aan de onderhandelingstafel. Dat weerhoudt de directie er overigens niet van te praten met de bonden", verduidelijkt Van Hassel.

Buitenspel
Probleem is volgens Van Hassel het besluit van de banken en DNB om het geldtransport zelf ter hand te nemen. "Daarmee staat Brink's over een half jaar totaal buitenspel en staan er 700 mensen op de keien." Van alle Rabo-pinautomaten is inmiddels 10 procent geheel leeg, en de bonden vrezen dat dat in de loop van de dag zal oplopen naar 20 procent. "Dat wordt een serieus probleem", zegt Van Hassel. "Maar de partijen liggen nog te ver uit elkaar."

De directie van Brink's eist in een kort geding bij de rechtbank in Utrecht dat de bonden hun acties staken. Maar volgens actie-coördinator Leen van der List van FNV en CNV valt de overlast van de staking tot nu toe mee. "Dat levert zeker in de grootstedelijke gebieden nog geen enkele overlast op, in plattelandsgebieden kan dat soms wat lastiger worden, maar we vinden dat in ieder geval op dit moment nog aanvaardbare overlast."
 


 

Prematuur
Beide partijen hebben inmiddels hun zegje gedaan, zegt verslaggever Anke Truijen vanuit de rechtbank in Utrecht. Brink's vindt de actie behoorlijk prematuur, nu de onderhandelingen nog lopen: weglopen van de onderhandelingstafel is in feite not done, ook omdat het 'een a-typische organisatie met een publieke functie' betreft. "Ze kunnen de risico's voor het betalingsverkeer niet inschatten, dus daarom zouden de acties moeten stoppen."

Maar volgens de bonden is de actie dé mogelijkheid om een beter sociaal plan af te dwingen, zegt Anke Truijen. "Ze hebben gewoon overleg gevoerd en ze zien geen mogelijke gevolgen voor het betalingsverkeer. Ongeveer 260 pinautomaten zijn nu leeg. De vraag is of het er meer zullen worden als de acties doorgaan. Maar de vakbonden hebben geregeld dat mensen in de winkel kunnen pinnen, dus ze verwachten dat het niet tot heel veel overlast zal leiden."

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | Trumps economisch rapportcijfer

Netflix breekt door grens van 200 miljoen abonnees

Auto-Update | Stellantis moet gaan 'stralen'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De economische vreugde is pas terug in 2022

'De DNB heeft een blinde vlek voor de huursector'

#82 Perestrojkort: Navalny, held van onze tijd*?

De groene ambities van Velux en Kleefsewaard

Topgast | Patricia Bruijning-Verhagen, kinderarts en epidemioloog UMC Utrecht

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play