
Ballast is in financiële problemen gekomen door enorme verliezen die worden geleden op grote infrastructuurprojecten, zoals de werkzaamheden aan de A15 en de A2. Het bedrijf, dat woensdag uit de brand werd geholpen door banken en samenwerkingspartners, waarschuwde de afgelopen maanden al voor een verlies van meer dan 45 miljoen euro.
'Dramatisch' verlies
Het bedrijf sprak zelf van een moeilijk jaar, waarin een 'dramatisch' operationeel verlies van 65 miljoen euro werd geboekt. De omzet zakte vorig jaar met 100 miljoen euro naar 1,1 miljard euro. De orderportefeuille kromp met een half miljard naar 1 miljard euro.
De pijn werd vooral geleden bij de divisie Infrastructuur. Die leed een operationeel verlies van 59 miljoen euro, bij een omzet die met 16 procent afnam. Hier spelen vooral de kostenoverschrijdingen op het project A15 Maasvlakte-Vaanplein het bedrijf parten. Die zijn al opgelopen tot 318 miljoen euro, waarvan 40 procent voor rekening komt van Ballast.
Minder complexe projecten
Het bouwbedrijf verkoopt een groot deel van zijn belang in het A15-project aan samenwerkingspartners Strukton en Strabag en gaat zich alleen nog richten op minder complexe projecten. De infrastructuurtak moet daarom krimpen. Over de concrete gevolgen voor het personeel maakte het bedrijf donderdag niets bekend.
Economieredacteur Paul Laseur: "Ze kwamen in zware financiële problemen door de verliezen op twee grote infrastructuurprojecten, twee bodemloze bouwputten kan je zeggen."