Zaken in China: happy ending is slechts een begin
Zeker 80 procent van de buitenlandse bedrijven die in China een business willen opbouwen, redt het niet. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Chinese Kamer van Koophandel die BNR heeft opgevraagd. Bijna altijd ligt de oorzaak bij de bedrijven zelf, zegt Peter Pronk van Beijing 1421 Business Consulting. "Ze denken te kolonistisch."
Toeval bestaat niet, zegt Peter Pronk van Beijing 1421 Business Consulting, die negentien jaar geleden al viel voor de schoonheid van het land, toen hij zijn adoptiedochter ophaalde. "Ik zag de potentie, maar toen ik in 2004 echt in China ging werken voor een Nederlandse windturbinebouwer, zag ik heel duidelijk dat heel veel bedrijven in de eerste tijd struikelden."
Drie jaar geleden startte Pronk zijn bedrijf, met name om bedrijven te helpen de cultuurslag te maken en uit te leggen welke 'gewoonteverschillen er zijn tussen de twee grote werelddelen'. "Ze denken vaak dat ze heel China al hebben als ze één goede Chinees tegenkomen, maar zo werkt dat niet: je moet meerdere mandjes en veel meer eieren hebben."
"Je moet op een hele andere manier naar dat land kijken: eerst heel goed onderzoek doen, tijd nemen en er veel naartoe gaan. Het duurde drie jaar voordat ik mijn eerste contract tekende namens een Nederlands bedrijf. En daarvoor heb ik heel veel Chinese wijn moeten drinken en happy ending-massages moeten meemaken."