Bij het presenteren van de kwartaalcijfers maakte Facebook bekend dat het gaat investeren in het aantrekken van talenten en het ontwikkelen van video. Zo kocht het Amerikaanse bedrijf deze zomer Oculus Rift, dat virtual reality brillen maakt, voor 2 miljard dollar.
Maar ook met de ontwikkeling van die brillen gaan hoge kosten gepaard, zegt Wim Zwanenburg, analist bij Stroeve en Lemberger.
Ook de integratie van de messengerdienst WhatsApp, dat eveneens door Facebook werd opgekocht, verloopt volgens Zwanenburg nog niet zo soepel. Maar, zegt hij ook, "als je kijkt naar het totaal, dan zijn de gerealiseerde cijfers heel erg goed."
Mobiel
Die flinke winst- en omzetgroei komt vooral door een sterke stijging in de opbrengsten van mobiele advertenties. In totaal haalde Facebook voor 3 miljard dollar aan advertenties binnen: een stijging van 64 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Tweederde kwam uit mobiele advertenties.
En toch die koers. Die zakte nabeurs zo'n acht procent terug, zegt Zwanenburg. "Men kijkt naar de toekomst. En dan zie je dat de kosten behoorlijk stijgen." Daarbij heeft het aandeel Facebook het dit jaar 'fenomenaal' gedaan, stelt de analist.
"Die is ongeveer 50 procent gestegen. Dan zie je toch dat beleggers mogelijk hun winst gaan nemen."