
Dat bevestigt een woordvoerder van Ahold na berichtgeving door Quote.
De franchisenemers, die de winkelformule Albert Heijn huren bij Ahold, zouden niet evenredig meeprofiteren van bulkkortingen van leveranciers. Daarnaast zouden ze moeten meebetalen voor het aanhouden van voorraden, terwijl het moederbedrijf daar helemaal geen kosten voor maakt.
Zoveelste barst
Paul Moers, retaildeskundige en voormalig directielid van Ahold, vindt het bijzonder dat het nu tot een rechtszaak komt.
Moers sluit niet uit dat de franchisenemers gelijk hebben. “Albert Heijn probeert de laatste jaren de beurskoers omhoog te houden en probeert aan alle kanten geld richting de eigen winst- en verliesrekening te sturen, dus het kan wat dat betreft best zijn dat die franchisers een heel duidelijk punt hebben.”
'Issue uit het verleden'
Ahold maakte eerder al bekend dat het bedrijf een claim van ruim 200 miljoen euro boven het hoofd hangt van de franchisenemers vanwege het conflict, dat speelde in de jaren 2008 tot en met 2012. Een woordvoerder van Ahold spreekt van een vervelende situatie met betrekking tot "een issue uit het verleden''.
Het bedrijf heeft in verband met de kwestie 17 miljoen euro opzij gezet en blijft ook na de dagvaarding bij dat bedrag.