Beurs19 apr '16 08:26Aangepast op 19 apr '16 13:39

Grolsch is verkocht

Auteur: BNR Webredactie

Bierconcern AB InBev gaat akkoord met het bod van het Japanse Asahi op Grolsch en enkele andere Europese biermerken. Of het een succes wordt is nog maar de vraag. In ieder geval zal de smaak van het mout-arme Japanse bier niet per se meteen aanslaan in Europa.

De Japanse brouwer Asahi Group neemt naast Grolsch ook Peroni en Meantime over. Al staat of valt de transactie nog wel met de afronding van de fusie tussen SABMiller en AB InBev. Maar dat lijkt een formaliteit. Vanwege die reuzenfusie moeten diverse merken worden afgestoten. 

 

Henri Rechlin, oprichter van Het Bierburo, is niet onverdeeld enthousiast, maar ziet zeker voordelen. Maar een interessante ontwikkeling is het zeker. "Het is aan de ene kant goed omdat Grolsch zijn thuis vindt bij een brouwer, aan de andere kant is het een brouwer die in een teruglopende markt zit en zich uitbreidt naar markten die ook wat verzadigd zijn. Dus het is wat dat betreft wel interessant wat er met Grolsch gaat gebeuren."

Asahi biedt in totaal 2,6 miljard euro voor de drie biermerken. De overname blijft afhankelijk van de succesvolle afronding van de fusie tussen AB InBev en SABMiller. Die wordt in de tweede helft van dit jaar verwacht.

De overname, die nog moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie, zou voor Asahi de grootste ooit zijn.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen