Beurs29 mei '15 11:50

Transportbranche eist meer veiligheid in Calais

Auteur: Marjan van den Berg

De transportsector lijdt schade door groeiende stromen vluchtelingen die in Calais proberen in een vrachtwagen richting Engeland terecht te komen. Er moet wat gebeuren, zegt brancheorganisatie TLN.

Volgens TLN zijn veel vrachtwagenchauffeurs bang om naar Calais te rijden. Nederlandse transportbedrijven lijden schade omdat ze opdrachten moeten weigeren.

En die angst is terecht, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. Het is voor chauffeurs gevaarlijk in en rond Calais. “Je zit in je vrachtauto, je wordt bekogeld met stenen, je wordt bedreigd. Je ziet voor je ogen eigenlijk hoe mensen zich bij een collega-chauffeur proberen een plek naar binnen te verschaffen. En je kunt er niks aan doen, want op het moment dat je een reactie geeft als chauffeur, loop je het risico dat je of zelf aangevallen of bedreigd wordt.”

Daarnaast kunnen chauffeurs boetes krijgen als ze verstekelingen aan boord blijken te hebben. Ook lopen ze vertragingen op of schade aan hun lading of wagen.

Afhankelijk van overheden
De chauffeurs zelf doen volgens Van Dijk al wat ze kunnen: goed opletten en de boel afsluiten. En dan lukt het vluchtelingen soms toch nog om aan boord te klimmen. “Op het moment dat je bijvoorbeeld 60 kilometer voor Calais moet tanken of je verplichte rusttijd hebt en je gaat weer vertrekken, controleer je je auto en al het sluitwerk. Zelfs CO2-metingen worden gedaan om te zien of er geen mensen in je auto zitten. En dan houdt het natuurlijk voor een transportbedrijf wel een beetje op. Dan ben je ook afhankelijk van hoe de overheden proberen dat toezicht te vergroten.

Van Dijk pleit voor de Europees gecoördineerde aanpak. “Helaas zien we dat autoriteiten in de betrokken landen toekijken en niet ingrijpen terwijl de situatie verslechtert”, schrijft TLN op zijn website.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen