Beurs25 sep '14 08:23Aangepast op 25 sep '14 17:15

Talpa maakt realityshow met Chinese partner

Auteur: BNR Webredactie

Tv-producent Talpa gaat voor de Chinese markt een realityshow ontwikkelen van het genre Big Brother en Utopia. Dat doet de onderneming van John de Mol in samenwerking met Tencent, een grote leverancier van internetdiensten in China. Dat maakten beide bedrijven donderdag bekend.

ANP Kippa
ANP Kippa

Het is de bedoeling dat de realityshow volgend jaar van start gaat op het onlinevideoplatform van Tencent. Het beursgenoteerde bedrijf is met een half miljard mobiele klanten gemeten in views na Alibaba de grootste internetpartij in China.

Een programma maken voor alleen het internet is iets anders dan wat Talpa tot nu toe ontwikkelden vertelt Thomas Notermans, woordvoerder van Talpa. "Tencent is een soort combinatie van YouTube, Facebook en WhatsApp. Dus dat is wat anders dan op de bank naar de televisie zitten kijken."

De Nederlandse tv-producent gaat voor het eerst met een Chinese partner een programma ontwikkelen. Zo'n deal is voor Talpa lucratiever.

Goed voor de verkoop
De samenwerking betekent niet dat het Chinese bedrijf ook in het rijtje van potentiële kopers staat. "Het contact met Tencent is al heel lang gaande. Sinds wij bekend zijn op de Chinese markt en dat zijn wij  met programma's als The Voice en de Chinese versie van Ik hou van Holland. We zijn dus al heel lang in contact met dit bedrijf. Ze praten met ons over een geschikt programma voor hun platform. Dat staat los van dat andere verhaal. Maar het maakt het natuurlijk wel aantrekkelijker voor andere bedrijven."

"De baanbrekende overeenkomst met Tencent stelt Talpa in de gelegenheid de in potentie grootste entertainmentmarkt van de wereld aan te boren, waarbij het traditionele model van de contentlicentie voor televisie wordt uitgebreid naar de ontwikkeling van volledig platformonafhankelijk media-entertainment'', zegt Talpa hier zelf over.

Slimme zet
Paul van Riessen, adjunct-hoofdredacteur bij Quote en volger van Talpa, denkt dat het internet een slimme zet is. "Je ziet dat mensen steeds minder belangstelling hebben om live naar de televisie te kijken. Ze willen content tot zich nemen, op het moment dat het hen uitkomt. En dan is internet natuurlijk zeer interessant. Het niveau van de Chinese TV valt nogal tegen, dus dan is dit een aardig platform, om wat nieuws te proberen."

Hij denkt dat Talpa hierdoor ook interessanter wordt om over te nemen. "Ze zullen ongetwijfeld gewacht hebben met het sluiten van de verkoop totdat deze deal was geland. Vorige week zeiden ze dat het nog wel even zou duren voordat het bedrijf wordt verkocht. En dit is natuurlijk een prachtig aspect om mee te nemen in de onderhandelingen."


 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen