Beurs7 mrt '14 08:25

'Overcapaciteit containerhavens loopt flink op'

Auteur: Thijs Baas

Als alle bouwplannen doorgaan zijn er in de toekomst veel te veel container terminals in het achterland van de Rotterdamse haven. Er dreigt een overcapaciteit van 5 tot 10 procent, zegt Lori Tavasszy, hoogleraar goederenvervoer aan de TU Delft tegen BNR.

Maar dat kan nog oplopen, meent Tavasszy. "De scenario's liggen flink uit elkaar. Voorlopig zitten we in het lage groeiscenario en dat zit toch zeker 10 procent lager dan het hogere groeiscenario en op termijn is dat verschil nog veel groter. Daarbij is het een verschil van 50 procent of je een heel terrein voor jezelf hebt, of dat je dat terrein moet delen."

Veel gemeenten hebben plannen om met publiek geld containerterminals neer te zetten. Volgens deskundigen en overslagbedrijven is er voor veel van die plannen helemaal geen markt, zegt ook Diederik Antvelink van Van Uden Logistics in de containerhaven in Alphen aan de Rijn, die veel slechte plannen voorbij zien komen.

Groei
Tavasszy heeft veel van de gemeentelijke plannen bekeken. Het eerste probleem is wat hem betreft de aanname dat er ruimte is voor groei over de hele linie. "Maar we komen net uit de crisis en hebben net een achterstand van jewelste opgelopen voor alle groeiperspectieven. Men denkt dat elke terminal even hard kan groeien, maar er is sprake van stevige concurrentie. En als de gemeenten bij elkaar landjepik gaan spelen en goederen van elkaar afpakken is dat zonde van overheidsgeld."

De regie moet daarom op verschillende niveaus worden gevoerd, vindt Tavasszy. "Als je op gemeentelijk niveau coördinatie wilt plegen, moet je een niveau hoger, naar provinciaal. En als je praat over een grotere containerhaven die een provinciale rol speelt, moet je op nationaal niveau regie gaan vormen, maar in ieder geval hoger dan waar het ondernemersspel zich op dit moment afspeelt."

Gerelateerde artikelen