Beurs23 jul '15 19:32

‘Nieuwe Zijderoute’: eerste containers uit China over spoor naar Rotterdam

Auteur: Marjan van den Berg

Voor het eerst komen containers uit China niet alleen met de boot naar Rotterdam, maar ook over het spoor: sneller dan over het water, en goedkoper dan met het vliegtuig.

ANP
ANP

De ‘Nieuwe Zijderoute’ die loopt via Rusland naar Europa. Vannacht komt de eerste lading van twintig containers aan in de Rotterdamse haven: met de trein. De treinreis duurde circa twee weken: zo'n tien dagen sneller dan over zee.

Strategie
De Chinese overheid investeert momenteel fors in het verbeteren van de spoorverbindingen met haar achterland. Het land steekt zeker 40 miljard dollar in het uitbouwen van deze 'Nieuwe Zijderoute'. Er rijdt onder meer al zes keer per week een trein naar het Duitse Duisburg.

Het is maar een klein deel van de wereldwijde logistieke strategie die China aan het ontwikkelen is, zegt correspondent Marije Vlaskamp.

 

Zo wil het land de economische groei op peil houden. Vlaskamp: “De Chinese economie zit op dit moment in een dipje en dat gaat eigenlijk alleen maar meer naar beneden. Chinezen zijn meesters in het in sneltreinvaart aanleggen van, nou, sneltreinen bijvoorbeeld, maar ook havens en andere grote logistieke projecten. Die hebben ze hier iets minder nodig – ze hebben er echt al heel veel van gebouwd – dus dat kun je dan lekker exporteren naar landen om je heen. Daarmee krijg je ook politiek natuurlijk wat meer een vinger in de pap van zo’n land.”

Concurrentie
Het Havenbedrijf Rotterdam is blij dat de Rotterdamse haven nu ook deel wordt van deze nieuwe transportcorridor. In Rotterdam is men niet bang dat de komst van containers per trein marktaandeel zal wegsnoepen van de scheepvaart. Vervoer over het spoor is immers veel duurder. Voor de luchtvaart kunnen de treinen uit China volgens het Havenbedrijf wel een concurrent worden.

Dat denkt havengeograaf Bart Kuipers van de Erasmus School of Economics ook. “Eigenlijk concurreert de Rotterdamse haven daarmee met Schiphol omdat het vaak om veel hoogwaardigere lading gaat die in de containers vanuit China zitten die over het spoor gaan.” Hij denkt daarbij aan industriële producten. Rotterdam kan volgens de wetenschapper met het Chinese containervervoer de rol vervullen van doorvoerhaven naar bijvoorbeeld Engeland.

 

   

   

De trein die deze nacht in Rotterdam arriveert, is van railoperator Cargosped en wordt door Europa gereden door PKP Cargo, de grootste Poolse railvervoerder. Cargosped heeft inmiddels aangegeven dat het geen eenmalige rit betreft; ook in augustus en september volgt nog een aantal treinen.

Om vanuit China in Rotterdam te komen, moet de vracht wel twee keer worden overgeladen op andere wagons. Dit komt doordat China, de voormalige Sovjet-Unie en Europa elk met eigen spoorbreedtes werken.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen