Beurs29 apr '15 11:23Aangepast op 29 apr '15 14:01

Woekerpolissen: 'Aegon moet ruimere schadevergoeding gaan betalen'

Auteur: BNR Webredactie

Polishouders kunnen een claim gaan indienen tegen Nationale Nederlanden vanwege de woekerpolissen. Nu het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat de klanten niet goed genoeg zijn geïnformeerd over de omstreden polissen, kan de verzekeraar er niet meer omheen. Andere verzekeraars kunnen hun borst nu gaan natmaken.

Foto: ANP
Foto: ANP

Dat laatste zegt Pieter Lijesen, advocaat van de Stichting Renteswapschadeclaim en voorzitter van de stichting woekerpolisproces. Lijesen, die namens de gedupeerden een massaclaim voorbereidt, vertelt op BNR dat bijvoorbeeld Aegon erop moet rekenen dat de pijlen op het bedrijf zullen worden gericht: "Aegon dacht dat ze ervan af waren na de Koersplannenresten. Maar deze uitspraak geeft ook veel meer ruimte om die Koersplannenresten naar de verleden tijd te helpen."
 

Addertje
Toch is er nog een addertje onder het gras. Het Europese Hof heeft weliswaar bepaald dat de informatievoorziening onvoldoende was, maar verwijst verder door naar nationale rechters. Daardoor kunnen zaken zich nog jaren voortslepen.

David Knibbe, CEO van Nationale Nederlanden, erkent dat er terugverwezen wordt naar de Nederlandse rechter, maar vindt dat ze zich altijd aan die Nederlandse wet hebben gehouden: "Het Hof heeft ons standpunt bevestigd. Het is fijn dat er uiteindelijk meer duidelijkheid over gekomen is. Overigens ligt de oplossing wat ons betreft primair in de individuele klantbenadering van deze zaak."
 

Knibbe dan: "We zijn onze klanten één voor één aan het benaderen. Zo hebben we deze zomer alle klanten benaderd die een hypotheek hebben gekoppeld aan een beleggingsverzekering om met hun te kijken wat een passende oplossing is.”

Gerelateerde artikelen