Beurs30 mei '13 06:58

Hoe reanimeer je een een dode winkeltak?

Auteur: Anne-Greet Haars

De Free Record Shop is na het faillissement opeens populair. Meerdere overnamekandidaten meldden zich bij de curator en de winkelketen lijkt dus opeens een gewilde prooi.

Maar zo makkelijk is het nog niet om een business - die al jaren ten dode opgeschreven is - nieuw leven in te blazen. Met alleen snijden in de kosten ben je er namelijk niet.

Er was een tijd dat je voor de nieuwste CD naar Free Record Shop sprintte. Maar nu is de Keten officieel failliet. Toch willen een aantal partijen tóch nog proberen geld te verdienen aan de ouwe platenzaak. Retaildeskundige Frank Quix snapt wel dat de Free Record Shop een interessante marktpositie heeft. "Als Free Record Shop wegvalt, valt er een hele grote marktpartij weg. Ik denk dat het 25 procent van de markt is wat wegvalt. Ik denk dat leveranciers zich daar zorgen over maken."

Leveranciers
En aan die leverancierskant zou dus best wel eens wat te regelen vallen, zo denkt Quix. "Als op dat sentiment gespeeld kan worden en met de toeleveranciers afspraken gemaakt kunnen worden dat ze de spullen daar neerleggen, maar je pas hoeft te betalen op het moment dat ze verkocht zijn: dan is er nog wel een businessmodel van te maken. Want dan hoef je niet veel te verkopen om toch nog geld te verdienen."

Boekenmarkt
Geld verdienen wilde investeringsmaatschappij ProCures - één van de partijen die Free Record Shop wil overnemen - ook met die andere bedreigde winkelsoort, boekhandel Selexyz. Dapper, maar ook wel verklaarbaar zo zegt Martijn Hoogeveen, oud-hoogleraar e-commerce en internetondernemer. "De boekenmarkt loopt nog een stuk achter op de muziekmarkt qua digitalisering. In Amerika ligt het aandeel van verkochte e-books op meer dan 50 procent: in Nederland is dat nog minder dan 5 procent."

Evenementen
Papieren boeken zijn in Nederland dus nog wel eventjes te verkopen, maar klanten gaan voor muziek naar internet. Maar online hebben zowel Selexyz als de Free Record Shop de boot al flink gemist. Hoe kan dan tóch de klant naar de fysieke winkel getrokken worden?

Bij Selexyz probeert ProCures dat met 'belevingsevents': schrijvers ontmoeten, workshops, dat zou ook wel eens een recept kunnen zijn voor de platenzaak. "Mensen blijven toch behoefte houden om mensen, acteurs, muzikanten of creatieven te ontmoeten. Maar alleen op events kan je het niet laten drijven", zegt Hoogeveen.

Levensvatbaar?
Hulp van leveranciers en events waar de klanten voor naar je winkel willen komen: dat zijn de opties. Maar blijft de digitaal ingehaalde winkel door dit soort noodgrepen ook levensvatbaar? Martijn Hoogeveen denkt van niet. "Ik kan me best voorstellen dat je met deze business case op korte termijn nog wel een rendabele case hebt. Als je naar de langere termijn trends kijkt van verdere digitalisering, dan is het een aflopende zaak."

Gerelateerde artikelen