NN houdt cijfers op zak bij schermen over woekerpolis
Nationale Nederlanden moet honderdduizenden gedupeerden van woekerpolissen een hogere schadevergoeding betalen. Dat vinden de Consumentenbond en het claimbedrijf Wakkerpolis. Die hebben daarvoor hun krachten gebundeld.
Het aantal woekerpolissen waarmee Nederlanders te kampen hebben, is volgens de Autoriteit Financiële Markten ongeveer 1,1 miljoen woekerpolissen. Onder zo'n polis wordt een beleggingsverzekering verstaan waarbij te hoge kosten worden ingehouden.
Hoe ver ligt de compensatie aan de bezitters van woekerpolissen van Nationale Nederlanden die er tot nu toe geweest is af van de eis die nu wordt neergelegd door Consumentenbond en Wakkerpolis?
Ingeborg Klunder (Nationale Nederlanden): “We hebben gisteren een brief ontvangen van de Consumentenbond en Wakkerpolis. In dit dossier wil ik eerst gezegd hebben dat we het vooral vervelend vinden dat er nog altijd klanten zijn die niet tevreden zijn over hun beleggingsverzekering. We roepen onze klanten dan ook al geruime tijd op om goed naar hun beleggingsverzekering te kijken. We hebben iedereen per brief uitgenodigd en hebben de kwetsbare groepen ook gebeld. En mensen kunnen natuurlijk ook overstappen op een ander product.”
Dat heeft u gezegd. Zou u dan antwoord op de vraag kunnen geven?
“Nou ja, het is vooral dat daar primair de oplossing ligt. Er zijn in het verleden natuurlijk compensatieregelingen getroffen. Het is duidelijk dat er van verschillende kanten een oproep is om aanvullende compensatie te geven…”
Sorry dat ik u onderbreek, maar hoeveel licht zit er nou tussen wat u gedaan heeft en wat Consumentenbond en Wakkerpolis willen dat u gaat doen?
“Dat moet u dan aan de Consumentenbond vragen, want daar zijn ze niet specifiek over geweest.”’
Dat is ook gek…
“Ja, er is een verzoek gekomen van de Consumentenbond omdat ze in gesprek willen met ons over een schikking. Die brief hebben we ontvangen. We staan altijd open voor gesprekken met belangenbehartigers, dat is nu ook niet anders. Maar wat ons betreft ligt de oplossing er in dit dossier primair in dat we voor onze klanten tot een oplossing komen. Daarnaast lopen er al verschillende juridische procedures. Maar op dit moment is het nog te vroeg om te kunnen zeggen waar het op uit gaat komen. Dus dit is gewoon een nieuwe speler in dit dossier. En uiteraard gaan we graag met hen in gesprek.”
Klunder zegt het dan te betreuren dat er juridische procedures nodig zijn. Maar geeft Nationale Nederlanden niet gewoon te weinig?
“Nou ja, wij zijn van mening dat we ons altijd aan de geldende regels hebben gehouden.”
Wat is de compensatie? Gewoon even simpel…
“Nou, er zijn niet zulke simpele getallen….”
Ah jammer…
“Er zijn kostennormen afgesproken. Daar hebben we ons uiteraard aan gehouden. We hebben ook aanvullende maatregelen getroffen om de kosten verder naar beneden te brengen voor de klanten. Desalniettemin moet er natuurlijk wel gewoon goed gekeken worden of die producten nog aansluiten bij wat klanten voor ogen hebben. En, ehhh, ja, dus nogmaals: daar zijn we heel actief mee bezig met team dat er iedere dag hard aan werkt. Het is uiteraard een groot project, ehhh, en daarnaast lopen er juridische procedures die we moeten afwachten.”
Wanneer is dit nou opgelost? Het klinkt echt als een onontwarbare kluwen die u beschrijft.
“Het is pas opgelost, uiteindelijk, als onze klanten geholpen zijn met het product dat we hebben.”
En wanneer is dat zover?
“Nou ja, wat ik zeg: als de klanten dus tevreden zijn over hun product en hun financiële doelstellingen kunnen halen. Dat betekent in veel gevallen, eigenlijk verreweg de meeste gevallen, dat die klanten goed naar hun product moeten kijken of het voor hen verstandig zou zijn eventueel naar een ander product over te stappen.”
Ik wens u heel veel succes.