Beurs9 okt '14 11:31Aangepast op 15 okt '14 08:42

AFM doet aan naming and shaming

Auteur: Eva Oude Elferink

De Autoriteit Financiële Markt heeft de namen gepubliceerd van verzekeraars die er niet in slagen een oplossing te vinden voor klanten met een woekerpolis. Volgens de AFM zijn de verzekeraars veel te traag.

Halverwege dit jaar was voor nog maar de helft van de klanten een oplossing gevonden. Dat had 100 procent moeten zijn, zegt Theodor Kockelkoren, bestuurslid bij de AFM.

"We hebben geconstateerd dat er nog 250 duizend mensen zijn die een woekerpolis hebben waar geld in gaat, maar die geen vermogen opbouwen. Vorig jaar hebben we de verzekeraars gevraagd daar met prioriteit hard aan te werken. De inschatting was dat ze het eerste kwartaal van dit jaar op de 100 procent zouden zitten."

Uiteindelijk is dat alleen verzekeraar Hollands Welvaren gelukt. Zo'n vijf andere verzekeraars, waaronder Aegon en a.s.r., komen niet eens tot de 50 procent, blijkt uit onderzoek van de AFM. Kockeloren:

 

Sancties
Het rapport, waarin precies staat aangegeven hoe ver verzekeraars zijn in het helpen van hun klanten, is vandaag op de site van de AFM gepubliceerd. Om de druk op te voeren, zegt Kockelkoren. Want sancties uitdelen, dat kan de AFM niet.

Maar volgens het bestuurslid zijn ('gelukkig') ook de verzekeraars geschrokken van de resultaten. Met hen is afgesproken dat wanneer zij aan het eind van dit jaar de targets van rond de 90 procent nog niet hebben gehaald, de AFM naar de tuchtraad voor de verzekeringsbranche stapt.

Ook is de AFM in gesprek met het ministerie van Financiën. "Om te onderzoeken of het niet toch mogelijk is om wettelijke bevoegdheden te creëren."

Reactie a.s.r.
Het rapport van de AFM schetst een onjuist beeld, zegt Philippe Wits, directeur Leven bij a.s.r.. Die verzekering zou volgens de AFM voor maar 30 procent van zijn klanten een oplossing hebben gevonden. Volgens Wits klopt dat niet: het percentage betreft slechts een kleine groep (beleggingsverzekeringen zonder vermogensopbouw) woekerpolissen.

"Bij ons is dat slechts 3 procent van het totaal", zegt Wits. Voor 70 procent van hun klanten zou sinds 2011 wel op oplossing zijn gevonden. Er wordt volgens de directeur 'hard aan gewerkt' om ook binnen deze specifieke groep zoveel mogelijk mensen te bereiken.

 

Bellen, brieven. Aangetekende brieven. "Ze reageren niet", stelt Wits. "Dat is voor ons de grootste hobbel waar wij tegenaan lopen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen