Amsterdamse haven groeit tegen de klippen op
De havens in Noord-Holland en Groningen slaan zich goed door de economisch moeilijke tijden heen.
Ondanks de economisch moeilijke tijden zijn in de havens langs het Noordzeekanaal in 2012 meer goederen en grondstoffen overgeslagen.
Dat blijkt uit de overslagcijfers over 2012 die de betreffende havenbedrijven donderdag hebben gepubliceerd.
Recordniveau
De
havens in Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad verwerkten in totaal
ongeveer 95 miljoen ton meer dan een jaar eerder. Alleen al in de Amsterdamse
haven steeg de overslag met 3 procent tot een recordniveau van ruim 77 miljoen
ton. Het vorige topjaar voor de hoofdstedelijke haven was 2008. Toen werd 76
miljoen ton overgeslagen.
“Het zijn sectoren die in een economisch moeilijke tijden vrij stabiel blijven”, zegt Koen Overtoom, adjunct directeur van het Havenbedrijf Amsterdam tegen BNR.
Zeecruiseschepen
Niet
alleen meer goederen, maar ook meer mensen trokken aan de Amsterdamse haven
voorbij. Een recordaantal van 145 zeecruiseschepen met in totaal 270.000
passagiers meerden in Amsterdam aan, ruim 18 procent meer dan in 2011. Ook de
riviercruise-branche draaide een recordjaar met 1382 schepen met in totaal
322.000 passagiers.
Groningen Seaports
Ook
de twee noordelijkste zeehavens van Nederland, de Eemshaven en de haven van
Delfzijl, beleefden een recordjaar. De goederenoverslag steeg met 8,1 procent
tot 8,7 miljoen ton in totaal. De groei van de goederenoverslag in de Eemshaven
was volgens directeur Harm Post van Groningen Seaports mede te danken aan het
feit dat vorig jaar een olieterminal van Vopak in bedrijf ging.
Groningen Seaports bracht ook financiële resultaten naar buiten. De winst kwam uit op 250.000 euro. Er werden in 2012 miljoenen geïnvesteerd in infrastructuur in en om de havens. Er werd 6 hectare aan bedrijventerrein uitgegeven.
Groningen en windmolens
“De haven profiteert met name van de enorme ontwikkeling in
de offshore-windindustrie: “Wij zijn een zeer gunstige plek om de Nederlandse
maar ook vooral de Duitse windmolenparken op zee te beleveren. Dat gaat vooral
via de Eemshaven, maar er worden niet alleen molens aangevoerd, we gaan ook
waarschijnlijk in de komende jaren productie leveren voor die windmolenparken,
onderdelen voor die windmolens. Er zijn
partijen die interesse om dat ter plekke te produceren en dan via het water
naar de plek van bestemming te brengen”, zegt Marilou Gregoire, woordvoerder
van Groningen Seaports, donderdag tegen BNR.
Rotterdam
De
grootste haven van Nederland, die in Rotterdam, bracht eind december al
voorlopige overslagcijfers naar buiten. De goederenoverslag nam daar vorig jaar
met 1,7 procent toe en bereikte een recordhoeveelheid van 442 miljoen ton.