BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Beurs

Amsterdamse haven groeit tegen de klippen op

  • Fleur de Bruijn
donderdag 10 januari 2013, 13:11 Update: donderdag 10 januari 2013, 17:17
“Het zijn sectoren die in een economisch moeilijke tijden vrij stabiel blijven”, zegt Koen Overtoom, adjunct-directeur van het Havenbedrijf Amsterdam.

De havens in Noord-Holland en Groningen slaan zich goed door de economisch moeilijke tijden heen.

Ondanks de economisch moeilijke tijden zijn in de havens langs het Noordzeekanaal in 2012 meer goederen en grondstoffen overgeslagen.

Dat blijkt uit de overslagcijfers over 2012 die de betreffende havenbedrijven donderdag hebben gepubliceerd.

Recordniveau
De havens in Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad verwerkten in totaal ongeveer 95 miljoen ton meer dan een jaar eerder. Alleen al in de Amsterdamse haven steeg de overslag met 3 procent tot een recordniveau van ruim 77 miljoen ton. Het vorige topjaar voor de hoofdstedelijke haven was 2008. Toen werd 76 miljoen ton overgeslagen.

“Het zijn sectoren die in een economisch moeilijke tijden vrij stabiel blijven”, zegt Koen Overtoom, adjunct directeur van het Havenbedrijf Amsterdam tegen BNR.  

Zeecruiseschepen
Niet alleen meer goederen, maar ook meer mensen trokken aan de Amsterdamse haven voorbij. Een recordaantal van 145 zeecruiseschepen met in totaal 270.000 passagiers meerden in Amsterdam aan, ruim 18 procent meer dan in 2011. Ook de riviercruise-branche draaide een recordjaar met 1382 schepen met in totaal 322.000 passagiers.

Groningen Seaports
Ook de twee noordelijkste zeehavens van Nederland, de Eemshaven en de haven van Delfzijl, beleefden een recordjaar. De goederenoverslag steeg met 8,1 procent tot 8,7 miljoen ton in totaal. De groei van de goederenoverslag in de Eemshaven was volgens directeur Harm Post van Groningen Seaports mede te danken aan het feit dat vorig jaar een olieterminal van Vopak in bedrijf ging.

Groningen Seaports bracht ook financiële resultaten naar buiten. De winst kwam uit op 250.000 euro. Er werden in 2012 miljoenen geïnvesteerd in infrastructuur in en om de havens. Er werd 6 hectare aan bedrijventerrein uitgegeven.

Groningen en windmolens
“De haven profiteert met name van de enorme ontwikkeling in de offshore-windindustrie: “Wij zijn een zeer gunstige plek om de Nederlandse maar ook vooral de Duitse windmolenparken op zee te beleveren. Dat gaat vooral via de Eemshaven, maar er worden niet alleen molens aangevoerd, we gaan ook waarschijnlijk in de komende jaren productie leveren voor die windmolenparken, onderdelen voor die windmolens.  Er zijn partijen die interesse om dat ter plekke te produceren en dan via het water naar de plek van bestemming te brengen”, zegt Marilou Gregoire, woordvoerder van Groningen Seaports, donderdag tegen BNR.

Rotterdam
De grootste haven van Nederland, die in Rotterdam, bracht eind december al voorlopige overslagcijfers naar buiten. De goederenoverslag nam daar vorig jaar met 1,7 procent toe en bereikte een recordhoeveelheid van 442 miljoen ton.

AmsterdamEconomieHaven
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Haven Shanghai weer zo goed als open, maar problemen blijven

'ECB loopt achter de feiten aan'

Hoekstra: snap frustratie, maar weinig begrip voor opstootjes Schiphol

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zaterdag, dag 94

Robot gevormd als stukje pasta rolt zelf doolhof door

Pandemieterugblik deel 2: De aangepaste OMT-adviezen

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden