Beurs11 feb '14 08:27Aangepast op 11 feb '14 09:59

Winst TomTom in laatste kwartaal volledig verdampt

Auteur: BNR Webredactie

TomTom heeft de nettowinst in het vierde kwartaal bijna volledig zien verdampen, op een omzet die 7 procent lager was dan een jaar eerder. Dat maakte het navigatiebedrijf dinsdag bekend.

TomTom boekte vorig kwartaal een omzet van 268 miljoen euro, tegen 289 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst nam af tot 3 miljoen euro, tegen 99 miljoen euro in de laatste 3 maanden van 2012. In die periode werd de winst vertekend door een belastingmeevaller van 80 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) zakte met 83 procent naar 4 miljoen euro.

TomTom zag de omzet in heel 2013 met 9 procent dalen tot 963 miljoen euro, terwijl de winst met ruim 100 miljoen euro afnam tot 20 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dat de omzet dit jaar verder zal terugvallen tot circa 900 miljoen euro. De aangepaste winst per aandeel zakt dit jaar naar verwachting tot 0,20 euro, tegen 0,26 euro vorig jaar.

Navigatiekastjes
TomTom haalt het grootste deel van zijn omzet nog altijd uit losse navigatiekastjes, maar ziet die markt steeds verder krimpen. Het bedrijf richt zich daarom steeds meer op inbouwsystemen voor de auto-industrie en op dienstverlening zoals het leveren van verkeersinformatie. Die dienst wordt in ruim 30 landen geleverd en werd dinsdag tevens geïntroduceerd in China, Taiwan en Singapore.

TomTom-topman Harold Goddijn blij met het algemene resultaat over 2013. "Vooral omdat we toch heel veel cash hebben gegenereerd. Er is 180 miljoen euro cash binnengekomen in het jaar. Dat heeft voor een aanzienlijke versterking van de balans gezorgd."

De topman is ook blij dat er ‘behoorlijke stappen’ zijn gezet in productontwikkeling. “Het derde waar ik blij mee ben is dat we in een nieuwe markt zijn gestapt op de consumentenmarkt. Dat is goed gegaan met sport- en fitnessproducten. Ik denk dat we daar in 2014 ook verder plezier van zullen hebben.”

"Alles bij elkaar, met name operationeel financieel is het goed gegaan. Het is jammer dat we weer naar beneden zijn gegaan qua omzet. In 2014 kunnen we ook nog niet de verwachting uitspreken dat we gaan groeien. Maar ik denk toch dat we in 2013 een sterker bedrijf zijn geworden en beter voorbereid zijn op de toekomst."

Strategie gericht op groei in omzet
In de toekomst verwacht Goddijn wel weer een groeiende omzet. "Ik denk dat we het wel weer te pakken kunnen krijgen. Daar is de strategie ook op gericht. We gaan dit jaar ook de investeringen in die groeimarkt accelereren. Het kaarten maken gaan we op een andere manier doen en daar zijn we al een tijd mee bezig. Dit jaar gaan we die transitie zien.”

De groei moet plaatsvinden in alle markten: zowel de consumentenmarkt als de automarkt. Daarnaast groeit het bedrijf al jaren in de fleet management-markt. "Die groei komt ook niet ten einde en die zal verder accelereren. Het kan en daar zijn we hard mee bezig. Het is alleen teleurstellend dat we nog niet kunnen melden dat we dat in 2014 kunnen verwachten."

Gerelateerde artikelen