BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Beurs

Schuldencrisis raakt Europese luchtvaart hard

  • Harmen Simon Teunis
maandag 11 juni 2012, 6:40 Update: maandag 11 juni 2012, 8:33
BNR-verslaggever Annette van Soest legt uit wat de gevolgen van de schuldencrisis zijn voor de luchtvaart

Europese luchtvaartmaatschappijen zullen dit jaar bijna twee keer zo veel verlies lijden dan eerder verwacht, door de schuldencrisis in Europa. Dat heeft de internationale luchtvaartkoepel IATA vandaag bekendgemaakt bij zijn jaarlijkse vergadering in Beijing.

Tekst: Annette van Soest

De IATA, die zo’n 240 luchtvaartmaatschappijen van over de hele wereld vertegenwoordigt, ging er afgelopen maart nog van uit dat Europese vliegmaatschappijen 600 miljoen dollar verlies zouden lijden in 2012. Inmiddels verwacht de organisatie een verlies van 1,1 miljard dollar.

Voor de wereldwijde luchtvaartindustrie gaat de koepel nog steeds uit van een winst van 3 miljard dollar, vergeleken met bijna 8 miljard dollar vorig jaar. In vergelijking met Europa gaat het in Noord- en Latijns-Amerika stukken beter. Voor die regio zijn de verwachtingen zelfs verhoogd.

Bezuinigingen
De drie grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa, Lufthansa, Air France-KLM en IAG (moedermaatschappij van British Airways en Iberia), hebben vanwege het slechte economische tij bezuinigingen aangekondigd na verliezen in het eerste kwartaal.

In de financiële scenario’s heeft de IATA rekening gehouden met een verheviging van de Europese schuldencrisis. Maar mocht er een bredere Europese bankencrisis ontstaan, dan zullen de winsten die de luchtvaartsector elders in de wereld nog behaalt, worden weggevaagd.

Geen cash cow
De luchtvaartkoepel doet daarom een oproep aan regeringen wereldwijd om de sector te ondersteunen. Zo wordt er gepleit voor een soepel belastingregime. “Luchtvaart moet door overheden worden gezien als een bron van inkomsten, maar niet als een cash cow”, aldus IATA-CEO Tony Tyler. Hij wijst ook op het gevaar van strenge regelgeving, zoals de compensatie van reizigers bij vertragingen. "Er zijn economen die hebben berekend dat de luchtvaart jaarlijks met zo'n vijf procent zal groeien tot 2030. Tyler zegt met gevoel voor drama dat als die groei maar een procentpunt lager uitvalt, de wereldeconomie 14 miljoen banen verliest. Ze zetten er druk achter", zegt BNR-verslaggever Annette van Soest die aanwezig was in Beijing.

Air France-KLMEconomieIAGIATALuchtvaartLufthansaschuldencrisis
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Basisscholen en kinderopvang dicht tot 8 februari

Schiphol verwerkt nog 35.000 passagiers per dag

Duitse economie krimpt minder sterk dan verwacht

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play