Beurs22 mei '12 16:26Aangepast op 22 mei '12 16:51

Vliegveiligheid onder druk door claims

Auteur: Anne-Greet Haars

Luchtvaartmaatschappijen zetten piloten onder druk om schadeclaims te voorkomen. Bij een vertraging van meer dan drie uur kunnen passagiers claims indienen. Een luchtvaartmaatschappij kan er daarom voor kiezen geen tussenstop te maken om te tanken. De PvdA is bang voor ongelukken en gaat staatssecretaris Joop Atsma (CDA) vragen stellen.

Volgens Benno Baksteen, luchtvaartdeskundige en voorzitter van DEGAS, het adviescollege over veiligheid in de luchtvaart, is het een denkbaar scenario dat op extra veiligheid ingeleverd wordt om claims te voorkomen. In het rapport van DEGAS aan de overheid staat dat "de ontwikkeling van passagiersrechten binnen Europa de grootste bedreiging vormt voor de luchtvaartveiligheid."

Onder druk
“Het veiligheidsniveau in de luchtvaart ligt uitzonderlijk hoog, maar het staat onder druk omdat er voortdurend afwegingen gemaakt moet worden, waar sinds kort de vertragingskosten bij zijn gekomen. Als de reden van vertraging buiten de macht van de maatschappij ligt, dan is betalen een extra druk om met kleine klachten toch maar te gaan vliegen", legt Baksteen uit.

Voorbeeld vlucht
In het rapport wordt een voorbeeld aangehaald van een KLM-vlucht van Amsterdam naar Amerika. "Vliegtuigen vertrekken met genoeg brandstof voor de vlucht en iets extra als reserve. Maar tijdens de vlucht bleek de piloot meer benzine nodig te hebben en moest daarvoor een tussenlanding maken. In dit geval heeft KLM gevraagd aan de gezagvoerder of hij niet wilde gaan tanken, omdat het veel geld kon kosten. De gezagvoerder heeft wel gereageerd dat hij wel wilde tanken en heeft dat gewoon gedaan.”

Ongelukkig
“De beslissing is juist geweest, maar het is jammer dat die afweging moet worden gemaakt en daar ben ik bijzonder ongelukkig over.” Dat stelt Pablo Mendes de Leon, hoogleraar Lucht- en Ruimterecht en tevens president van de Europese Luchtrecht Associatie.

"Niet alleen de piloot, maar ook de maatschappij staat onder druk om de kosten beheersbaar te houden. Het vervelende is dat door de uitspraak uit Luxemburg de druk op de kosten nu nog meer wordt verhoogd. Een claim kan uiteindelijk oplopen tot 240.000 euro."

Opheldering van staatssecretaris
PvdA-Kamerlid Attje Kuiken is verontrust over de actie van de KLM. "Eén kist waar het mis mee gaat, en het hele imago van een maatschappij is weg. Ik wil opheldering van de staatssecretaris."

"Het is waarschijnlijk dat dit vaker voorkomt. Als aantoonbaar de veiligheid in het geding is, dan gebeurt het niet. Dit valt in het hele grote grijze gebied, in dat gebied bouwen we nu druk in om naar de iets minder veilige kant te gaan", aldus Benno Baksteen.

Consequenties accepteren
Dat is volgens hem geen verwijt aan luchtvaartmaatschappijen. "Wij adviseren de staatssecretaris te kijken naar de vraag of je regels wilt handhaven die de veiligheid onder druk zetten. Dat mag, maar dan moet je wel de consequenties ervan accepteren", aldus Baksteen.

Europese hof van Justitie
Vorige week gaf het Europese hof van Justitie het advies dat luchtvaartmaatschappijen schade moet blijven vergoeden aan passagiers die vertraging oplopen.

Iedereen die meer dan 3 uur vertraging oploopt heeft sinds 2009 recht op een schadevergoeding. Maar luchtvaartmaatschappijen gingen daar tegen in beroep, omdat ze vinden dat ze vaak weinig kunnen doen tegen vertragingen. Door weersomstandigheden of incidenten zoals de aswolk boven IJsland.

Gedupeerde passagiers
Advocaat-generaal Bot adviseert het Hof van Justitie nu om het recht op schadevergoeding te handhaven. Hij heeft geen nieuwe argumenten van de luchtvaartmaatschappijen gehoord om gedupeerde passagiers het recht op schadevergoeding te ontzeggen.

"Wanneer zij hun eindbestemming drie uur of meer dan drie uur na de geplande aankomsttijd bereiken, kunnen zij aan de luchtvaartmaatschappij een forfaitaire compensatie vragen." Dat advies is niet-bindend, maar wordt in de regel overgenomen door het Hof.

Vergoeding tot 600 euro
Luchtvaartpassagiers kunnen een bedrag van tussen de 250 en 600 euro krijgen als hun vlucht vertraagd is. Voor intercontinentale vluchten kan je 600 euro claimen, voor vluchten binnen Europa 250 euro. Daar moet je wel zelf voor in actie komen. Belangenpartijen als de Stichting EU-claim en de Consumentenbond klagen al jaren dat vliegtuigmaatschappijen er alles aan doen om het uitbetalen van een schadevergoeding te voorkomen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen