Beurs25 jun '14 08:21

'Lelystad Airport is banenmotor'

Auteur: Eva Oude Elferink

De uitbreiding van Lelystad Airport levert 2.500 banen op. Dat zegt onderzoeksbureau Stratagem. Met dat argument hopen ondernemers en bestuurders in Flevoland de Tweede Kamer ervan te overtuigen dat de uitbreiding moet doorgaan.

De ondernemers worden gesteund door staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur. Zij wil dat Lelystad de nummer twee luchthaven van Nederland wordt.

Vandaag begint in de Tweede Kamer een hoorzitting met verschillende experts in- en uit de luchtvaart.

Uitgaande pendel
De voordelen van een uitbreiding zijn legio, volgens Jop Fackeldey, wethouder Economie van de gemeente Lelystad. "Met name wat betreft de werkgelegenheid. Dan heb ik het niet alleen over de directe werkgelegenheid, maar ook de positie die Lelystad hierdoor krijgt in economisch opzicht."

De 2.500 banen die het volgens onderzoeksbureau Stratagem zou opleveren, heeft Lelystad zegt de wethouder. "We hebben nu een grote uitgaande pendel. We willen ervoor zorgen dat de infrastructuur beter wordt, zodat mensen hier niet alleen kunnen wonen, maar ook hun brood kunnen verdienen."

Schadeloos
Onder de tegenstanders bevinden zich met name direct omwonenden onder wie veel boeren. Zij vrezen dat de uitbreiding van de luchthaven hun bedrijfsvoering zal schaden.

"Als zij hun producten niet meer goed kunnen verkopen doordat hun imago schade ondervindt aan het feit dat vliegtuigen over hun land vliegen, dan zullen zij schadeloos worden gesteld", zegt Fackelde. "In dat geval moet er een compensatieregeling worden getroffen."

Concurrentie
Maar de boeren zijn niet de enige die zich zorgen maken om hun bedrijf. Eerder liet ook KLM-topman Camiel Eurlings weten dit 'geen goed moment te vinden'. SP-Kamerlid Eric Smaling, sluit zich bij hem aan.

 

"Een uitbreiding gaat Schiphol economisch ondermijnen, omdat je met loktarieven maatschappijen naar Lelystad moet krijgen. Dan wordt het een concurrent."

Prestigeproject
Dat niet alleen, zegt Samling. "Kijk naar wat er allemaal gaande is bij andere regionale luchthavens, hoeveel belastinggeld daarin is gaan zitten. Maar Maastricht heeft problemen, Twente is een drama. De prognoses over de toename van het aantal reizigers kloppen dus steeds niet."

Het SP-Kamerlid vreest dat ook in dit geval sprake is van een 'prestigeproject'. "Het ontwerpbesluit dat er nu ligt, straalt alleen maar positiviteit uit. Terwijl de realiteit toch echt zo is dat zowel in economisch opzicht als voor de omgeving de nadelen groot zijn. Het is allemaal grotendeels luchtfietserij ben ik bang."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen