Appie blijft gewoon doen wat het moet doen
Ahold en Delhaize hopen vooral veel geld te kunnen besparen met de fusie. Synergievoordelen moeten 500 miljoen euro opleveren, die grotendeels terug kunnen vloeien naar de klant.
Een hele eer, zegt Dick Boer over zijn nieuwe rol als ceo van het fusiebedrijf. Hij gaat leiding geven aan de grootste supermarktretailer van Europa, waarin Ahold het grootste aandeel zal krijgen. Dat zal overigens niet ten koste gaan van de nieuwe Belgische partner. "Het is een nieuwe onderneming en samen zullen we dat op een hele goede manier gaan neerzetten. We hebben duidelijk gekozen voor een fusie, met een afspiegeling van de governance van de bedrijven en we zorgen dat we samen opgaan."
Toch ligt de eigendomsverhouding allerminst gelijk, erkent ook Boer, met 61 procent voor Ahold en 39 procent voor Delhaize. Maar overschaduwen? "Nee, ik denk het niet. Uiteindelijk is het belangrijk dat je de merken hebt van de winkels en daarin heeft Delhaize haar posities in haar markten en wij onze posities in onze markten. Uiteindelijk zal er een combinatie ontstaan van de twee sterke krachten uit beide bedrijven en dat het gaat om de lokale bedrijven."
Op termijn moet de consument vooral veel merken van de innovatie van het bedrijf. "Wat kunnen we beter maken voor onze klanten in nieuwe producten en technologie. Dan denk ik aan de combinaties met Bol.com en AH.nl en Delhaize.nl. De hele consumententransactie en -interactie wordt veel interactiever en daarin willen we investeren."