Beurs25 mrt '14 13:10Aangepast op 25 mrt '14 15:26

Papieren oplages kranten blijven dalen

Auteur: ANP Nieuws

De papieren oplages van de grootste Nederlandse kranten zijn in het vierde kwartaal van 2013 gedaald ten opzichte van de laatste drie maanden van 2012. Dat bleek dinsdag uit de cijfers van het instituut HOI.

ANP
ANP

De digitale abonnementen van de dagbladen schoten omhoog, maar zijn door een veranderde rekensystematiek van HOI niet altijd te vergelijken met dezelfde periode in 2012.

De Telegraaf zag de papieren oplage met ruim 40.000 dalen tot 462.651 kranten, terwijl AD bijna 20.000 minder kranten drukte tot een totaal van 364.234. De Volkskrant drukte ruim 3900 minder kranten tot een printoplage van 228.622 exemplaren. NRC zag de betaalde printoplage met bijna 14.000 dalen tot 172.989. Alleen het Financieele Dagblad kreeg het voor elkaar om meer gedrukte kranten te verkopen. De oplage print steeg van 47.700 tot 48.543.

NRC Next maakte gedrukt de relatief grootste daling door van 69.019 tot 47.634 kranten. De krant voor 'jongere' lezers lanceerde wel een nieuwe, betaalde, zaterdageditie waarvan in het vierde kwartaal 7531 exemplaren in print werden verkocht. De digitale editie van NRC Next maakte ook een stevige groei door met, inclusief de zaterdagkrant, meer dan 21.000 nieuwe abonnementen tot in totaal bijna 30.000 digitale abonnees.

NRC Handelsblad wordt overigens mogelijk verkocht. De aandeelhouder van NRC, Lux Media, onderzoekt de verkoopmogelijkheden, zo bleek maandag. Volgens Lux Media zijn NRC Handelsblad, nrc.next en NRC.nl de afgelopen jaren uitgegroeid tot de "meest vooraanstaande kwaliteitskranten van Nederland''. "De winstgevendheid is de laatste jaren sterk toegenomen en de marktpositie is aanzienlijk versterkt'', schreef het bedrijf in een verklaring.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen