Winkels dicht: slaat Polare de goede bladzijde om?
Als u voor een boek naar een van de winkels van Polare gaat, dan staat u voor een dichte deur. De winkels van Polare zijn vanaf vandaag tijdelijk dicht. Hoe lang dat zo blijft, is onduidelijk. Ingewijden spreken van dagen of misschien wel weken. Oorzaak zijn de problemen bij ProCures, de nieuwe eigenaar van Polare.
Volgens Frank Quix, als retaildeskundige verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, komen de problemen bij Polare niet alleen door dalende bezoekersaantallen. Hij zegt op BNR: "Als je naar de boekenmarkt van de afgelopen drie jaar kijkt, zie je dat de markt met twintig procent gedaald is. Dat is al een heel belangrijk deel. Je ziet dat mensen minder lezen. Ook zie je dat mensen ook nog eens minder lezen vanaf papier. Mensen houden wel van die boekenwinkels, maar als je vraagt waar ze een boek hebben gekocht, moeten ze vaak bekennen dat ze dat toch online hebben gedaan."
Beleving
Valt er wat te zeggen voor de keuzes die Polare gemaakt heeft? "Er zijn best wel wat collega's van mij die zeggen dat je ervoor moet zorgen dat er beleving is. Daar kan ik in meegaan. Maar beleving start volgens mij wel bij kwalitatief goede mensen in een winkel. Nou, die hebben ze er de afgelopen jaren uitgesneden. Dat heeft er ook mee te maken dat ze het al heel moeilijk hadden."
De basis van het probleem van Polare is dat ze een businessmodel hebben dat niet meer werkt, zegt Quix. "Dat hebben ze niet 'boven water' gekregen. Ze hebben twee verliesgevende bedrijven samengevoegd en daar hebben ze een iets groter verliesgevend bedrijf van gemaakt."
Oplossing?
De winkels zijn dicht, maar het personeel wordt gewoon geacht te komen. De salarissen zijn nog betaald. Een vreemde gang van zaken, vindt Quix. "Winkels tijdelijk sluiten heb ik de afgelopen maanden nog niet gezien als de oplossing om een bedrijf beter te maken. Ik denk dat dat ook heel moeizaam is. Ik 'zie' dat model niet zo."