Passagiersrechtenorganisatie EU-claim zei vanochtend op BNR dat Transavia is doorgevlogen met toestellen waarvan het wist dat die een verborgen fabricagefout bevatten.
De vliegtuigmaatschappij had dat zelf tegen de rechter gezegd nadat passagiers compensatie hadden geëist vanwege vertraging. Als er sprake is van een verborgen fabricagefout hoeft Transavia niet te betalen.
Juridische term
Ten Brink spreekt de beschuldigingen van EU-claim tegen. Volgens de ceo wordt de term 'verborgen fabricagefout' verkeerd uitgelegd. "Het is
een juridische term die wordt gebruikt door de Europese Commissie en het Europese Hof.
Het geeft niets anders aan dan dat het een gebrek is dat zich op elk moment in
het proces kan voordoen."
Zodra een dergelijke fout wordt geconstateerd, wordt het vliegtuig gerepareerd alvorens het weer mag vliegen, zegt Ten Brink. "Er is dus op geen enkele manier met een defect vliegtuig gevlogen."
Instructie
Dat neemt niet weg dat er wel degelijk sprake is van een 'verborgen fabricagefout'. Dat geeft ook de ceo toe."Dit is een fout die ooit
door een andere airline is ontdekt. Zoals dat gaat binnen onze industrie wordt dat netjes gemeld en wordt door Boeing een instructie verspreid hoe daarmee om te gaan."
Ook Transavia heeft die instructie ontvangen, zegt Ten Brink. "Daarmee hebben wij ons onderhoudsprogramma aangepast wat vervolgens weer door onze overheid, de Inspectie Leefomgeving en Transport, wordt gecontroleerd."
Wel/niet verborgen
Opvallend is dat Transavia in een
rechtszaak over een incident in 2011 aangaf dat er sprake was van een
verborgen fabricagefout. Bij vertragingen enkele maanden werd opnieuw een 'verborgen fabricagefout' aangehaald als reden om geen compensatie te hoeven uitbetalen.
Volgens Ingrid Koning van de Universiteit Utrecht is dat juridisch niet mogelijk. "Als je in 2011 hoort van een fabrikant dat er sprake is van een verborgen gebrek, kan je het herstel niet over maanden of jaren uitstrijken. Als je weet dat het gebrek er is, is het geen verborgen gebrek meer. Dan kun je dat juridisch gezien niet meer als verborgen aanvoeren."
"Het verborgene zit niet in het feit dat we het niet weten", reageert Ten Brink. "De industrie en de overheid weet al sinds 2010 dat dit speelt." Het gaat volgens de ceo om 'een klein gebrek' wat tot 'kleine gevolgen in de operatie kan leiden'. "Maar op geen enkele manier tot een onveilige situatie."
IJsvorming
De fabricagefout betreft de mogelijkheid tot ijsvorming in een paneel rondom de brandstoftank. Ten Brink: "Dat is niet heel prettig, daarom willen we het ook graag
repareren. Dat voorkomt vertragingen waar onze passagiers last van hebben. Maar
de veiligheid, ook al zou dit zich voordoen, is op geen enkele manier
in het geding."