Beurs15 feb '13 06:53Aangepast op 15 feb '13 07:20

Steeds meer winkels komen leeg te staan

Auteur: Harmen Simon Teunis

Steeds meer winkels komen leeg te staan. De leegstand in de Nederlandse winkelgebieden loopt in 2020 op naar 14 procent.

Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Oorzaken zijn de sterke concurrentie van het internet, de vergrijzing en de consument die steeds beter op de prijzen gaat letten. Volgens het rapport van zal de leegstand in alle type winkelgebieden toenemen. Nu staat zo'n 5 tot 8 procent van de winkels leeg.

ABN Amro denkt dat de stijging naar 14 procent nog wel aan de voorzichtige kant is. Dat zegt Erik Steinmaier, hoofd van Retail Estate Advisory bij ABN Amro. "Het stijgt inderdaad behoorlijk richting 2020. Toch zijn er ook zeker het afgelopen jaar veel geluiden geweest die eigenlijk een nog veel sterkere stijging verwachten. Met name ook door de invloed van online."

De bank schrijft niet bang te zijn voor het verdwijnen van fysieke winkels, ondanks de groei van online verkopen. Zij zien dat steeds meer winkeliers op zowel online als fysieke verkoop inzetten.

Binnensteden geen uitzondering
Toch zal de leegstand zal in alle typen winkelgebieden fors toenemen. De drukke binnensteden zijn hierop geen uitzondering. In deze centrale winkelgebieden verwacht ABN een toename van de leegstand van ruim 8 procent naar 14,5 procent. En dat komt niet alleen door groei van internetverkopen.

"Aan de ene kant is het zo dat bij de huurders van het retailvastgoed niet goed gaat. Het gaat vandaag niet goed, het ging verleden jaar niet goed en ook de komende jaren verwachten we nog best wel wat tegenwind. Dat heeft natuurlijk ook invloed op de behoefte aan vierkante meters. Daarnaast is er toch ook de impact van online", zegt Steinmaier.

Actie ondernemen
Voor gemeenten is het een schrikbeeld. Lege winkelpanden fleuren het straatbeeld nou niet bepaald op. Daarom kun je beter actie ondernemen. Steinmaier heeft wel een aantal tips. "De eerste is goed kijken naar de huurprijs. Als belegger heb je er meer baat bij een verhuurde winkel te hebben tegen een misschien iets lagere huur dan een structureel leegstaand pand. Denk ook aan de uitstraling op het winkelgebied eromheen. Daarnaast is het belangrijk dat je specialisaties kan kiezen waarmee je ook in de regio aantrekkelijk blijft als winkelgebied voor de consument."

Volgens de bank neemt het belang van het onderscheidend vermogen van winkeliers op minder vierkante meters toe. Winkels moeten meer toegevoegde waarde leveren en meer experimenteren 'met formules waarin beleving centraal staat'. Dat is volgens de bank de enige manier om onderscheidend te zijn. "Alleen met gerichte ingrepen, waarin de wensen van de consument centraal staan, kunnen winkelgebieden zich in positieve zin onderscheiden”, benadrukt Michel Koster van ABN.

Gerelateerde artikelen